• olgalotta

Ögonfärg???

Hej är det någon som med säkerhet kan säg vilken ögonfärg barnet kommer att få? Jag vet att jag har läst någonstans att om en av föräldrarna är brun ögd blir barnet det. Så min fråga är om någon känner någon som fått brun ögda barn men föräldrarna inte är det tex?

• Svar på tråden Ögonfärg???
  • Lilla Lina

Jag vet inte så noga men jag vet att två föräldrar me blå ögon kan få en brunögd bebis men två brunögda kan aldrig få en blåögd...

• GladaVirre

har nån bruna så blir det oftast det ja..men chansen finns ju självklart alltid dära att barnet får den ljusa delen istället!!

Man kan läsa om det nånstanns..nån annan kanske vet? Jag vet inet hur stor procent det är..

• desi

lilla lina.. där har du fel.. båda mina föräldrar är brunöga o jag har blå-gröna ögon..

• Åsa

Varit uppe ett par gånger här på FL men kan kanske vara svårt att hitta om man inte har precis rätt sökord.

Funkar så här: Alla har två anlag för ögonfärg, ett från pappa och ett från mamma. De bruna är dominanta över de blå ("finns" bara brunt och blått i detta sammanhang; gröna, melerade etc får man sortera in under det som är närmast). Att brunt är dominant innebär att har man ett brunt och ett blått anlag är det det bruna som syns. De blåa anlagen ( s k recessiva anlag) syns bara fram om båda anlagen är blåa.

Då vi har 2 anlag är det inte självklart att den brunögda får ett brunögt barn. Den brunögda föräldern kan ju bära på ett brunt och ett blått anlag, och det är 50/50 vilketav förälderns två anlag barnet ärver. Om barnet ärver blåa anlag från båda föräldrarna (oavsett om dessa är blå- eller brunögda) blir det blåögt.

Är båda föräldrarna blåögda blir barnet blåögt. Det finns ju inga bruna anlag att ärva. Blir barnet ändå brunögt (och ingen annan pappa är inblandad) beror det på en mutation av anlaget. Det är inte vanligt men förekommer då och då. Det handlar alltså inte om att man "ärver" bruna anlag som finns längre tillbaka i släkten.

Är man blåögd vet man alltså vilka anlag man bär på.
    (2 blåa). Är man brunögd med en brun- och en blåögd förälder vet man också (1 blått och 1 brunt anlag). Är man brunögd och båda föräldrarna också är det vet man däremot inte. Det kan vara 2 bruna anlag ELLER ett brunt och ett blått. (Blåa anlag syns visserligen inte om man har även ett brunt anlag, men kan ärvas vidare.)
    Den statistiska sannolikheten är ganska lätt att räkna ut, men säger ju inget om just det enstaka barnet:

Båda föräldrarna har 2 bruna anlag = 100% att barnet får två bruna anlag och blir brunögt.

En förälder har 2 bruna anlag och en 2 blåa = 100% att barnet får ett anlag av varje och blir brunögt.

En förälder har 2 bruna anlag och en 1 blått och 1 brunt(alltså båda brunögda) = 50% att barnet får 2 bruna anlag, 50% att det får 1 blått och 1 brunt anlag. 100% att det blir brunögt.

Båda föräldrarna har 1 brunt och 1 blått anlag (alltså båda brunögda) = 25% att barnet får 2 bruna anlag, 50% att det får 1 brunt och 1 blått, d v s 75% att det blir brunögt. 25% att det får 2 blå anlag och blir blåögt.

Båda föräldrarna har 2 blå anlag och är blåögda = 100% att barnet får 2 blåa anlag och blir blåögt.

• Luckymon

Våran son har bruna ögon.
    Varken jag eller min sambo har bruna ögon.
    Jag har gröna och min sambo har grå-gröna.
    Lite skumt tycker jag och alla andra att Lucas har bruna.

• medow

Hej min dotter har grå blå och hennes pappa har bruna .
    Min yngsta fick bruna och pappas är bruna.......mina är grön blå ....så man vet aldrig i förväg när fägerna är olika.........

• happy2

Påde min sambo o jag har blå ögon, men hans mamma o bröder e brunögda, så chansen ökar ju att barnet kan få bruna ögon. Men en släkting till oss där begge f öräldrarana e brunögda har en son som har ljusblå o klar ögonfärg, det e lite skumt ibland, Typ när sambon har blå o lite rölåt blond hårfärg o resten av hans familj o bröder har bruna ögon mörkt hår. De brukar säga att han kom med nrevbäran.

• erica och jonas

har inte läst hela tråden, men vi säger att om din man har bruna ögon..
    om båda hans förädrar hade bruna så e de 50% chans att bebisen får bruna..
    om bara ena av hans föräldrar har bruna så e de 25% chans att bebisen får bruna..

men kom ihåg att alla bebisar har blå när de föds =)

• hjohanna

Min mamma är brunögd o jag fick pappas blå ögon :/

• MissOsbourne

Min sambos mamma har bruna och hans pappa blå och deras 3 barn fick alla blå=)

• Sunshine78

Mamma är blåögd och pappa brunögd. Jag fick blå ögon och min bror brungröna(jättefin färg )

• Nathalie009

men min mamma har bruna ögon o min pappa gröna, jag fick LJUSgröna ögon så,, d beror på ;) men brunt domenerar ju..

jag hoppas min bebis får pappas ögon.. dom e bruna:P men ja d spelar ju ingen roll hehe

• Fillifjonkan

Naturen är inte så enkel att det alltid blir blåögda barn till blåögda föräldrar. Jag kommer ihåg en tråd där en som studerat genetik skrev. Där framgick att vi egentligen har fler än två gener som styr anlagen för ögonfärg. Jag fick lära mig i biologin att det är fyra, men den här tjejen skrev något om att det är sex anlag.

Jag har haft en teori om att det måste finnas ett ressesivt anlag för brunt också eftersom det titt som tätt förekommer att blåögda har brunögda föräldrar och sedan själva får brunögda barn. Om brunt alltid var dominant skulle ju dessa blåögda som bär bruna anlag själva vara brunögda. Eftersom de inte är det men helt uppenbart kan föra det bruna vidare, då stämmer inte teorin om att brunt alltid är dominant.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m1101890-1.html

• solen13

Man har två gener av ögonfärg. Antingen en blå och en brun, eller två blåa eller två bruna. Brun ögonfärg slår oftast igenom. Men föräldrarna kan vara brunögda och ändå få ett blåögt barn, då har båda föräldrarna varsen blå gen.

• Fillifjonkan

Att två brunögda får ett blåögt barn är ju inget konstigt ens enligt den "gamla" teorin. Problemet med de tidigare teorierna var när två blåögda får ett brunögt barn. Eftersom man alltid trott att brunt är dominant så skulle i så fall två brunögda inte kunna föra ett brunt anlag vidare och få ett barn med blå ögon.

När jag gick en genetikkurs i biologin för... många år sedan så fick jag lära mig att man bär med sig fyra arvsanlag för ögonfärg - två från varje förälder. Men det var en tjej här på FL som läser genetik NU och enligt ny forskning så får man med sig tre anlag från varje förälder. Jag kommer tyvärr inte ihåg den här tjejens nick, men det verkade vettigt det hon sa. Och ju färskare forskningen är destå mer trovärdighet tycker jag det har iom att de redan har gått igenom all gammal forskning och fortsatt vidare.

• olgalotta

Tack för alla svar anledningen till att jag frågar är att vi satt här hemma och diskuterade för min sambos son är nämligen brun ögd men ingen av hans mamma eller pappa är det. Plus att sonen är inte det minsta lik honom så tankarna har nu börjat komma om han är pappa till honom eller ej?

• BBQ

JHar en kompis som har en son med blåa ögon.. Hon har blåa och han har bruna.. jobbigt att räkna ut hur det kommer bli...hehe får man väl vänta och se istället..

• BBQ

hmm aja.. men ja har melerade ögon och så har alla i min familj.. men på min pojkväns sida är dom blåögda allihopa..
    Fast min farmor har iof blå ögon..

Svar på tråden Ögonfärg???