• Krisse

sit ups?

har läst någonstans att man ska undvika att göra sit ups för att musklerna där delar på sig för att göra plats. är det så eller? ska man kanske undvika dessa? tränar ju gympa ett par gånger i veckan och de har ganska mycket sit ups i sina program så det hade varit bra att veta.

• Svar på tråden sit ups?
  • Vildsvin80

Var på ryggskötselinfo för gravida. Tror att de flesta MVC ordnar sånt. Där kan du ju fråga. Annars sa de att situps är en helt onödig träning när man är gravid. Det är en muskel nedanför magen, (man känner den när man skrattar) som ska tränas istället, fast den är lite svår att hitta... Men det var väl inte farligt med situps, snarare kan det ju vara lite obehagligt när man börjar få mage, tycker i alla fall jag...

• ljus

Man ska absolut inte göra situps. Tidigt i graviditeten är det ok att göra lite sneda situps, men raka får man inte göra alls!! Ja, musklerna delar sig..

• Krisse

oki, tack för svaren då vet jag att jag ska göra något annat när de andra gör sit ups på gympan=)

• mamma långben

Min BM säger att det är helt ok med situps. Jag är i v 21 och har inte mått dåligt av att göra det i måttliga mängder 3 ggr/vecka. Någon som har samma erfarenhet?
    Har tom en "vänta barn bok" där de visar situps på gympadelen.

• Kakovich

Jag är i v 19 och har gjort situps under hela graviditeten. Jag frågade min aerobicledare och hon sa att det var bättre att göra sneda situps än raka så det har jag gjort.

• Piffi

Det är väl bara om musklerna är extremt vältränade på ett visst sätt som de kan kan dela på sig.
    Jag vet en tjej som råkade ut för det. Hon var själv gympaledare och fortsatte med sina sit-ups under graviditeten. Hon försäkrade att det INTE var kul när muskeln delade på sig!

• pilatespower

Gör inte vanliga situps, vare sig du är gravid eller inte. Istället bör du som vildsvin80 sa träna bla den underliggande muskeln som man kan känna när man skrattar (eller hostar): transversus abdominus, plus obliques (sidgående muskler yttre och inre), ryggmuskler och bäckenbottsmuskler. Alla dessa är sammanflätade med varandra på ett eller annat sätt och att träna alla ger dej den bästa "korsett" att hålla upp den rygg och mage med.

Alla nedanstående övningar görs stående, fötter direkt under höft, utom sidböj stå då bredare med fötterna diagonalt utåt.

Andas in genom näsan och försök att fylla lungorna sidledes, (håll händerna på nedre delan av revbenen på sidorna och fyll på med luft så händerna rörs utåt), andas ut genom munnen tills absolut all luft är ute (dra ihop bröstkorgen igen och spänn magen för att driva ut all luft). Upprepa så länge du orkar, eller i början åtminstonde tills du hittar rätt rörelse.

Dra in magen så mycket du kan och håll, lugn barnet "kläms" inte därinne. Upprepa 10 gånger. Försöka att "alltid" gå med bålmuskler aktiverade (magen något indragen), då undviker du svank i ryggen och det stretchar oxå huden mindre.

Sidböj. Armar upp över huvudet, men se till att dra ner axlarna (skulderbladen) ordentligt (detta måste du tänka på igenom hela övningen). Luta överkroppen åt sidan (böj inte framåt) sakta (räkna till 4) men håll höftpartiet och ben helt still (aktiver bålmuskulatur för att stabilisera dej), aktivera hela sidan för att dra upp överkroppen igen. Alternera åt båda sidorna 4 ggr, sedan 2 ggr varje sida lite snabbare. Rotera sedan överkroppen medan du håller allt annat stilla och stabiliserat, åt bägge hållen som föregående

Gör kegel övningar - spänn och släpp om vartannat den muskel i underlivet som man stoppar kisset med. Detta kan du egentligen göra närhelst du kommer på det.

• sparven

Jag är i vecka 27 och har gjort situps hela graviditeten, enligt min BM så är det inget farligt.

• Smülschen

Det är ok att göra situps i måttliga mängder så länge det känns bra. Innan du gör situps bör du dock kontrollera om dina raka bukmuskler har delat på sig. Det är jättevanligt att de raka bukmusklerna delar på sig och händer inte bara extremt vältränade personer som Piffi sa. Det har t.ex. hänt mig och jag är inte speciellt vältränad. Det är inte farligt och de växer i de allra allra flesta fall ihop igen 4-6 v. efter förlossningen. Man kan se om de har delat sig genom att ligga på rygg med en kudde under huvudet. Lyft sedan långsamt huvudet uppåt och låt axlarna följa med en liten lite bit. Titta på magen. Om det bildas en liten mjuk "ås" på mitten som löper liksom vågrätt ner mot och förbi naveln, så har dina bukmuskler delat på sig. Om du sedan trycker genom "åsen" så kan du känna var dina bukmuskler börjar och slutar någonstans. De brukar aldrig dela på sig mer än två fingerbredder. Om dina raka bukmusker har delat på sig så gör inga situps utan vänd dig till din bm eller till någon sjukgymnast så kan de tipsa om övningar att träna magen som är bättre lämpade i så fall. Jag fick totalt panik när jag upptäckte att mina bukmuskler delat sig, men blev betydligt lugnare när jag talat med sjukgymnast om detta. Lycka till med träningen!
    /S

Svar på tråden sit ups?