Inlägg från: Smülschen |Visa alla inlägg
  • Smülschen

sit ups?

Det är ok att göra situps i måttliga mängder så länge det känns bra. Innan du gör situps bör du dock kontrollera om dina raka bukmuskler har delat på sig. Det är jättevanligt att de raka bukmusklerna delar på sig och händer inte bara extremt vältränade personer som Piffi sa. Det har t.ex. hänt mig och jag är inte speciellt vältränad. Det är inte farligt och de växer i de allra allra flesta fall ihop igen 4-6 v. efter förlossningen. Man kan se om de har delat sig genom att ligga på rygg med en kudde under huvudet. Lyft sedan långsamt huvudet uppåt och låt axlarna följa med en liten lite bit. Titta på magen. Om det bildas en liten mjuk "ås" på mitten som löper liksom vågrätt ner mot och förbi naveln, så har dina bukmuskler delat på sig. Om du sedan trycker genom "åsen" så kan du känna var dina bukmuskler börjar och slutar någonstans. De brukar aldrig dela på sig mer än två fingerbredder. Om dina raka bukmusker har delat på sig så gör inga situps utan vänd dig till din bm eller till någon sjukgymnast så kan de tipsa om övningar att träna magen som är bättre lämpade i så fall. Jag fick totalt panik när jag upptäckte att mina bukmuskler delat sig, men blev betydligt lugnare när jag talat med sjukgymnast om detta. Lycka till med träningen!
    /S

Svar på tråden sit ups?