• Pandy

Hur blir jag av med blomflugor???

Vi har haft besvär av små flugor hemma en längre tid nu! Blir galen.. Är de inte på väg in i näsan så är de i maten när man äter och har alltid en kompis vid datan ( dödade precis en)

Verkar som de trivs vid avloppet i köket, men de finns även i badrummet och sovrummet.. Har inte hittat källan.. Har någon ett bra tips hur jag kan bli av med dom??? Orkar inte med kräken!!

• Svar på tråden Hur blir jag av med blomflugor???
  • Jennie Brunflo

Snus, tändstickor, torka.....är väl de vanligaste tipsen.

Men du måste hitta källan först!

• gumman 1

Har samma problem. De kom i sommras då det var varmt och sedan har det varit borta ett tag men nu har de dykit upp igen. Jag tror att de börjad komma när jag hade tagit in färska äpplen från trädgården. Försöker utrota dem på många sätt men förjäves! Vill också få råd.
    Frukten har jag tagit bort!

Carina.

• Maggis

Vatten, vinäger och ett par droppar diskmedel i glas eller burk. Ställ på lämpligt ställe. De dör som flugor ...

• pabe

De brukar frodas i vasken *urrk*
    Spraya hårspray i vaskens avloppsgrunka, ja du vet, där silen är, så brukar de försvinna.

kram PaBe

• lillthaler

Ta ett glas öl med lite diskmedel.Dom älskar öl men diskmedlet tar bort ytan dom står på.Väldigt bra

• Västeråstjej

Ha små glad med ättiksprit här och där. Dom dras visst till det och dör då.

• mononoke

Man kan koka vatten och hälla i vasken på kvällen innan man går och lägger sig. Jag har hört att de lägger ägg i avloppet och att kokande vatten tar död på dem. Eller är det kanske bara bananflugor som lägger ägg där? Du kan ju testa iallafall, skadar ju inte. Lycka till!

• Trissy

Jag ställde ett glas med etiksprit i köket. Då blev jag av med mina. Jag ställde glas på flera ställen i lgh. Jag har ju katt så det blev att ställa dom så att inte katterna kom åt dom. Jag var och fyllde på med ca 2 cm ätiksprit en gång i veckan i en månads tid och jag blev av med dom. Inga nya har jag sett.
    Men jag kom på var dom befann sig någonstans. Ni kan aldrig gissa var!!
    I sovrummet. Jag hade en öppning på några millimeter och där kom dom in. Utanför, på andra sidan vägen står en stor klösställning som vi ställt ut och därifrån kom dom. Dom hade byggt ett bo där. Så det blev att kasta klösställningen tidigare än vad vi trodde att vi behövde.
    Kolla även i köket. Dom kommer fram om det finns matrester kvar på tallrikarna som ska diskas. Man ställer disken i hon och man tar den t ex några dagar senare och disken inte är ordentligt avsköljd., då kommer dom fram. Även om man har en öppnad konservburk som inte är ursköljd, då kommer dom också.
    Men prova med ätiksprit. Det fungerade för mig och skurra ordentligt under diskbänken där du har soppåsen. Det är mina tips till dig.

Lycka till och jag hoppas att du blir av med dom.

• Junija

Har hört att man ska stoppa tändstickor med svavlet i blomjorden.

Jag tog död på mina genom att täcka blomjorden med akvariesand. Då kvävs de... hård död, men de fick skylla sig själv när de invaderade mina blommor

• Venus

Någon pratade om tomatplanta med mig för ett tag sedan...
    Har själv inte testat ännu, men har planer på det...
    De gillar tydligen inte doften från bladen, den är för frän eller något...

Svar på tråden Hur blir jag av med blomflugor???