• Tina83

Smärta i bröstet + Rodnad..vad kan detta vara?

jag har igår fått jätteont i ena bröstet. bara på ett ställe. ömmar rejält, bara jag nuddar där gör det ont.

det är även rött där det smärtar, stort som två femkronor ungefär.

vad kan detta vara?

jag ammar helt.

• Svar på tråden Smärta i bröstet + Rodnad..vad kan detta vara?
  • Thèresé  1982

Mjölkstockning kan det vara...försök få barnet att suga mer på det bröstet, håll det varmt,massera lite i duschen.

• lövet2

Mjölkstockning ....
    Bröstet behöver värme. Varma inlägg i BH:n eller elementvarma handdukar eller vad som helst. När du ammar från det onda bröstet, så massera samtidigt försiktigt där det gör som mest ont. Massera mot bröstvårtan!
    Du kommer att får feber, kanske uppåt 40 grader, men sätt inte ner den i onödan. Febern hjälper till att motverka stockningen, och genom att kolla tempen ofta, så ser du om stockningen blir bättre eller sämre.

• Pistou

Aj aj, det låter som mjölkstockning. Stackars dig. Det kan uppstå om brösten inte töms ordentligt vid amning.

Försök att ta det lugnt, vila mycket, massera lätt det onda stället i duschen och mjöka ev ur för att lätta på trycket. Men framför allt, låt bebisen amma så ofta som möjligt från det onda bröstet. Det kan ta ett par dagar innan stockningen försvinner. Vissa säger att det hjälper att lägga vitkålsblad i bh:n, och jag har själv fått det rådet från en tjej som är barnmorska, men inte testat det själv.

Hoppas att det går över snart!

• Tina83

jag kände eter nu i bröstet, o det känns som en liten knöl innei bröstet. är så rädd att det skulle vara cancer eller så, men det brukar väl inte synas utanpå?

känner i alla fall en knöl nu, o det gör väldigt ont.

han har ätit flera ggr från det bröstet, men det hjälper inte..

• Maggis Nervis

Säger samma som tidigare personer men med ett tillägg, blir det inte bättre så sök hjälp, så du får antibiotika osv för det kan bli jättejobbigt annars!

• Thèresé  1982

* Värmelampa, värmedyna eller varm dusch på bröstet före amning kan göra att mjölken rinner lättare
    * Det är viktigt att bröstet tömms ordentligt. Börja med att amma det stockade bröstet, eftersom barnet suger effektivare i början.
    * Amma helst oftare än vanligt. Tillämpa fri amning.
    * Lägg barnet med hakan mot stockningen så töms bröstet bättre.
    * Det är bra att massera lätt på platsen för stockningen och i dess närhet vid tömning av bröstet. Handen skall föras i raka rörelser i riktning mot bröstvårtan. Man skall aldrig klämma eller trycka! Använd gärna matolja, massageolja eller speciell bröstolja. Var lätt på handen och gör mjuka rörelser under några minuter.
    * Vila mellan amningarna.
    * Kålbladskompresser har en blodstimulerande och anti-inflammatorisk verkan och ger bra lindring vid mjölkstockning. De kan också få fart på mjölkflödet och därmed häva stockningen. Använd de köttiga inre bladen på kålhuvudet. Skölj dem mycket noggrant och förvara i kylskåp. Före användandet skär man bort mittstjälken, krossar bladen, lägg de kalla kålbladen över det stockad området på bröstet. Byt blad varannan timme tills mjölkstockningen och smärtan lagt sig. Observera att vid långvarig behandling med kålblad kan det leda till något minskad mjölkproduktion.

• Tina83

therese: "hakan mot stockningen". det går inte. jag har ont långt upp, i högra sidan av bröstet. det gör ont nästan upp till armhålan. och så är det ju rött. blir det så av mölkstockning?

nu blir man ju rädd för cancer och så...man tänkter det värsta...hade inga såna här problem förra gn jag ammade.hispar kanske upp mig i onödan..

• lollisen

tänkte bara skriva att de med all sannolikhet inte är cancer, för cancerknölar smärtar inte, därav är de svåra att upptäcka... vile bara lugna ner TS lite... det är mjölkstockning, ring in till BB, det ska man göra om det krånglar...

• Thèresé  1982

Strunta i det...jag bara kopiera in lite tips åt dig inget du behöver följa...men något där som kanske passar bra för dig.
    När jag hade mjölkstockning så hade jag som du det stålade upp och sedan kom febern....prova dom viktigaste sakerna som är nämda här och går det inte över så kontakta läkare kan behövas antibiotika

• Belana

Precis så kändes det när jag fick mjölkstockning + staffylokockinfektion i bröstet (samtidigt).
    Du har redan fått bra råd om mjölkstockning ovan, som verkligen fungerar. Om du får feber - åk in till akuten och beskriv det, då kan du behöva antibiotika (som jag).

Svar på tråden Smärta i bröstet + Rodnad..vad kan detta vara?