Förskollärare vad är bäst med ert jobb?
Tröttnade på tråden om vad vi retar oss på eftersom det finns sååå mycket mer som vi tycker är bra!
Jag vänder mig naturligtvis till alla pedagoger i förskolan!
Tröttnade på tråden om vad vi retar oss på eftersom det finns sååå mycket mer som vi tycker är bra!
Jag vänder mig naturligtvis till alla pedagoger i förskolan!
barnen och det relativt stora inflytandet man har över innehållet i verksamheten, utevistelsen mm.
Jag tycker om:
mysmorgnar på förskolan med små trötta, gosiga barn i famnen.
Upptäcka nya saker tillsammans med barnen
att vara ute mycket
att finnas till när barn är ledsna och behöver tröst
planera för nya roliga saker
att göra flanosagor
att skriva knasiga sånger med barnen
att åka pulka hela dagarna (Tänk att få betalt för det!!)
Och mycket mycket mer!
Jag ar intre forskollarare, utan barnskotare, men kanner spontant att oj vad jag skulle vilja att min dotter borjade pa din forskola Linko, det later underbart!
Tänk om alla hade ett jobb där man i stor sett varje dag går hem med ett leende på läpparna. Det är SÅ otroligt givande och inspirerande att jobba med barn! Har man en stressig arbetsmiljö och en jobbig chef så är barnen räddningen...en flicka eller pojke (eller både och) som springer fram till en innan man går hem för dagen, ger en stor och varm kram och säger "jag tycker om dig, fröken". Då glömmer man allt det jobbiga!
Sen blir man ju bortskämd med en arbetsdag som man själv kan bestämma mycket över. Solen lyser - vi är ute hela dagen och leker, går på utflykt osv och ibland bjuds vi på glass. Det regnar - vi leker i pölarna och sen går in och myser. Barnen har kommit på en teater, vi struntar i samlingen och går och tittar på den spontana kreativiteten. Man lär sig SÅ mycket om livet på förskolan!
Tacka vet jag ungar!
Jag tycker att jag har världens bästa jobb - ibland är det stunder då det slår mig - men gud - ska jag verkligen få betalt för det här! (därmed inte sagt att det är ett komplicerat och svårt arbete som verkligen borde ge mer betalt)
Nära relationer med härliga barn (och deras föräldrar)- få upptäcka världen på nytt tillsammans med nya små människor - få leka, fantisera, uppleva allt igen.
Ett arbete där man inte är utbytbar - där jag betyder något för andra och där det jag gör, gör skillnad i andra människors liv. Ett arbete där andra människor får betydelse i mitt liv!
Ett arbete där man får använda det man är bra på och där man ser till det goda och positiva hos andra och där man tar tillvara på andras intressen - i en bra förskola har barnen roligt.
Ett arbete som är fullt av värme, skratt, humor och kramar - kan det bli bättre!!!
Åh det måste vara världens bästa jobb vi har!!!
Att få dela en massa underbara barn med deras föräldrar!!
Att få en massa kramar och "Jag tycker om dig fröken!"
Att få betalt för att leka, sjunga, gå i skogen, gunga, baka, vila/sova, kramas, skratta mm!
Dessutom är det fritt och ena dagen är inte den andra lik, så det blir sällan tråkigt... Och de där dagarna då himlen inte är ljusblå och molnfri, ja då räcker det med de där små härliga samtalen man bara kan ha med de små filosoferna...
Det bästa, tycker jag, är att få ta del av dessa små geniers tankar och funderingar. Gud vad man garvar ibland åt underfundiga små kommentarer. Igår var det en pojke som såg att köksan "pyntat" maten med persilja. Han kallade det för "kycklinggräs" och vägrade äta. Hela dagarna är fulla av såna där kommentarer, frågor, svar, tankar... Det är underbart! :)
att få se barnens lycka när de är stolta över något de gjort, klarat av.
att få växa med barnen och följa dem under många år
Att kramas och mysa med barnen.
Se dom äta själv, med mat fulla ansiktet.
Följa deras framsteg och utveckling.
Busa och leka med dom, slänga sig ner i snön och bara vara med dom.
Vara ute stor delar av dagen.
Pedagogisk lunch...
Så mycket att huvudet bara står tomt av att komma på saker...
De nära, fina kontakter som ofta byggs upp med barnen och deras föräldrar. Man kan känna som en kärlek till en del barn.
Att få vara en så stor och viktig del av små människors liv och lärande.
Att få vara med om en positiv utveckling som både barnet, föräldrarna och jag ser.