• Anonym (Olycklig)

Polisanmälan hur lång väntan?!

Mitt ex misshandlade mig i Augusti. Jag anmälde detta till polisen och gick till läkare och dokumenterade mina blåmärken. Sedan dess har jag inte hört något från polisen. Någon som vet hur länge det kan dröja innan det händer något? Mår uruselt och vill bara att allt ska vara över. Vi har dessutom barn ihop.

• Svar på tråden Polisanmälan hur lång väntan?!
  • Längtar efter en liten

Oj det kan ta lång tid. En kompis anmälde för 2 år sen,först för 1½ vecka sen var rättegången

Lyckliga (L)
  • Anonym (Olycklig)

Är det sant! Fattar inte hur jag ska orka vänta så länge... Någon mer som anmält som kan säga hur lång tid det tog för dom. Mitt ex har inte enns blivit kontaktad av polisen än.

• Längtar efter en liten

Det beror nog på,varierar nog från län till län faktiskt..Polisen har jag inga goda erfarenheter av tyvärr,dom tar sån jävla tid på sig.

Då hoppas jag han bli kontaktad snart,kontakat brukar går rätt snabbt men det är just till ev rättegång osv som tar så lång tid

Lyckliga (L)
  • Anonym (lång tid)

Okt 2000 blev min fosterfar polisanmäld för sexuellt utnyttjande på minderårig på mig. Jag fick gå på förhör. Nov 2001 kom polisen över för ytterligare ett förhör pga att vittnen hade sagt mer saker som jag själv ej mindes pga att jag hade blivit nersupen av fosterfar. Juni 2003 vart det rättegång. Så räkna tyvärr inte med att det är över snabbt.

• Anonym (Olycklig)

Är så trött. Har blivit tvungen att flytta från stan med mitt barn p.g.a. detta. Är just nu bostadslös, bor i ett litet rum med mitt lilla spädbarn hos en kompis tillsvidare. Men så kan vi inte leva så länge till, vi behöver något eget.
    Hade under graviditeten kontakt med soc för samtalskontakt eftersom dom vet hur och vem mitt ex är. När jag berättade om misshandeln för dom så sa dom först att dom skulle försöka leta fram ett akutboende till mig, om jag bara kunde hitta någon att bo hos så länge.
    Hörde inte ett ljud av dom på 3 veckor och när jag kontaktade dom så fick jag svaret: Flytta, annars startar vi en utredning kring dig och ditt barn. Dom tyckte inte att jag klarade av att sätta tillräckligt klara gränser mot mitt ex. Under den tiden så hade jag haft kontakt med honom 1 gång, och det per telefon för att tala om att jag tagt med mig vårat barn och lämnat honom.
    Mitt förtroende för sveriges myndigheter är kört i botten. Han går fri, och jag och vårat barn får sona för något som han har gjort.

• Anonym (lång tid)

Men så där kan dom ju inte göra! Fundersam
    Du ber ju om hjälp då ska dom inte börja hota om att utreda dig.

Har du kollat runt efter 2handsboende?

• Anonym (lång tid)

Förresten min fd fosterfar blev dömd, men det dröjde till nov 2004 innan jag fick mitt skadestånd.

• Anonym (kkk)

kontakta kvinnosjuren!kanske de kan hjälpa dig.

• Anonym (Olycklig)

Gör det varje dag. Sitter och gör det precis nu faktiskt. Tufft bara eftersom jag blivit tvungen att lämna mitt gamla jobb så min enda inkomstkälla är min FP. Inte många som nappar på det direkt, hitills ingen. Söker på Blocket varje kväll och Andrahand.nu. Någon som kan tipsa om annan bra andrahands sida skulle det vara jätte snällt!

• Anonym (Olycklig)
    Anonym (kkk) skrev 2006-10-12 23:22:21 följande:
    kontakta kvinnosjuren!kanske de kan hjälpa dig.
    Bra idé! Ska kontakta dom i morgon.
  • Anonym (Olycklig)

Lillajag2020: Tack för tipsen! Ska genast kika runt.

• LinaJ

Din berättelse är verkligen rörande och jag tycker mycket synd om dig. Att samhället - trots ett enormt skattetryck och offentlig apparat - inte kan hjäpla dig är bedrövligt.

Men vad förväntade du dig egentligen skulle hända? Det finns ingen polisiär kommandostyrka som efter en anmälan om några blåmärken stormar lägenheter och omedelbums sätter före detta pojkvänner i fängelse.

Jag hoppas att ditt vidriga ex blir åtalad och dömd. Men förvänta dig inte att han döms till livstids straffarbete - eller ens fängelse! Och den rättsliga processen kommer att ta tid. Bor du i en större stad sitter sannolikt den polis som utreder din anmälan med en hel hög av andra anmälningar som gäller kvinnor som blivit både våldtagna och fått alla framtänder utslagna.

Eftersom du dessutom har barn ihop med den här mannen så finns det egentligen inget riktigt slut på den här historien för dig. Ditt barns far kommer med största sannolikhet att till och från vara en del av ditt liv på ett eller annat sätt.

Ett välmenande råd från mitt hjärta är att du måste samla kraft och gå vidare i livet. Häng inte upp ditt liv på en rättslig process som kommer att ta mycket lång tid och förmodligen ändå inte leda till någonting. Tyvärr är det så vårt samhälle ser ut och du gör bäst i att försöka sikta på framtiden istället för att hänga upp dig på det som varit (jo, jag vet, det är lättare sagt än gjort).

• Johannas mamma

När jag anmälde mitt ex för misshandel blev han satt i häkte omedelbart.
    Märkligt att det tagit sån tid.

• Anonym

För mig tog det två år innan det blev rättegång. Den killen var även anmäld av tre andra personer som han misshandlat (3 killar), varav en som han misshandlat direkt efter första rättegången...men han fick villkorligt???? Han har misshandlat så många personer och "åkt fast" för en massa annat skit, t.o.m för våld mot tjänsteman men aldrig blivit häktad???? Vet inte vad som krävs för att den killen ska åka in. När jag anmälde honom efter att han misshandlat mig (hade inte jag gjort det så hade polisen gjort det) så blev jag det svarta fåret! Alla kompisar vände mig ryggen, fattade inte hur jag kunde göra så mot honom o.s.v. Snacka om att dom var hjärntvättade hela högen. Jag hoppas att du inte behöver vänta lika länge TS för man hinner glömma så mycket. Små detaljer men som ändå kan vara avgörande. Lycka till med dig!

Svar på tråden Polisanmälan hur lång väntan?!