• Speedway

Hur lång tid får en bouppteckning ta egentligen? Viad är moralikst rätt? (långt)

Kanske inte är rätt rubrik men hitta inget annat.

Nu är det såhär att min killes morfar dog 16 juni förra året 2005. Nu är det 12 oktober och bouppteckningen är inte klar än, det har inte ens kommit fram några förslag!!!

Det va 2 stycken ifrån början som skulle dela på 2 gårdar, dagen föra min killes morfars begravning så ringde telefonen, och i andra änden så va det en morbror till min kille som är id sidan av händelse". Den personen anser ju då att han har lika mycket rätt som dom andra två, även fast han inte är uppväxt här eller nånting. På begravningen sa han att han bara ville ha några kort på gubben, men nu ska han helt plötsligt va med och ska ha lika mycket.
    Min killes mormors föräldrar äge den här gården vi bor på nu, den andra gården ägdes av min killes morfars föräldrar. Den här "snikaren" som vi kallar honom tycker att han ska ha lika mycket av våran gård även fast det inte tillhörde honom så att säga eftersom min killes mormor inte va mamma till honom. Och enligt min killes morfars och mormors äktenskapsförord så stod det att nån utav dom dör, så ska ägorna gå tillbaka till det va innan, alltså, när min killes mormor dog så skulle min killes morfar inte få denna går, jag vet det är så krångligt. Min killes mamma skulle ha den här gården, men hon dog när min kille va 13 år, och han ärver ju då sin mamma. Den här "snikaren" tycker att han ska få lav den här gården i allafall, vill värdera upp den för att få så mycket pengar som möjligt, såg minsann att det va nya fönster så att den är ännu mera värd, bla bla bla, man blir så jävla arg. eftersom det är så mycket tjafs så kommer bouppteckningen ingenstans, det tar bara massa tid, och pengar för den delen.

Det jobbigaste är att vi hittar inte äktenskapsförorden, dom ska ligga nånstans. Åhh. Det är så stressande att inte veta hur saker och ting ska bli, både för mig, och min kille naturligtvis. Är det nån som är insatt i sånt här så är jag jättetacksam för svar!

Kan ju tillägga att den är "snikaren" har aldrig någonsin hört av sig förut, nu passar det när gubben är död, så iriterande.

• Svar på tråden Hur lång tid får en bouppteckning ta egentligen? Viad är moralikst rätt? (långt)
  • anna68

Ni har väl en advokat som har hand om allt det här?

• Speedway

Ja vi har en advokat som tur är, han verkar bra, men han får man ringa stup i kvarten. Min kille får ringa så att det går frammåt, annars står det still. Man tycker ju att dom som har detta som jobb ska driva på det så att det blir klart nån gång. Men ringer min kille på en måndag då blir det genast möte på fredag. Så jag misstänker liksom att dom väntar så länge som möjligt för att tjäna pengar på ränta och grejer.

• sänka

Min sambo tillika mina barns far gick bort i maj -03, boupptäckningen vart inte färdig förrän i januari -05 :-S

• Hjukenia

Nu vet ju inte jag helt säkert, men en boupteckning ska väl vara upprättad senast 3 månader efter dödsfallet. Tror att det finns lite "juridisk" info på skatteverket.se kring det där med dödsfall.

Rent moraliskt så kan man ju tycka att en sådan sak vill man få ur världen så snart som möjligt. Men tror att just bouppteckningen är "tidsreglerad" däremot verkar det inte finnas någon gräns för själva arvsskiftet även om det också borde göras så snart bouppteckningen är klar. Sitter själv i sitsen med ett arvsskifte i släkten som är "klart på pappret" men inget mer händer trots att alla har skrivit på papper om att de är överens...förstår inte vad man vinner på att dra ut på sådana tråkigheter.

• Åsa

Bouppteckningen ska normalt göras inom tre månader. Men är det den du menar eller är det arvsskiftet?

OT Förstår dock inte varför du kritiserar din sambos halvmorbror för att han bevakar sin lagliga rätt. Han är i alla fall släkt med den avlidne och har mer med saken att göra än vad du själv har som inte ens är arvinge. Givetvis har han bara arvsrätt efter sin egen förälder och inte efter sin styvmor, så var det hon som ägde egendomen finns ju ändå inte mycket för honom att ärva. (Och om hans pappa helt saknade intresse för sonen har han haft många år på sig att minska hans arv till laglotten genom testamente etc.)

Svar på tråden Hur lång tid får en bouppteckning ta egentligen? Viad är moralikst rätt? (långt)