• AnneSophie

Jag vill skicka ett mail anonymt.....

Njäe, om man inte som privatperson har kontakter så går det inte.
    Surfar du med hjälp av tex Telia eller ComHem eller liknande och skickat ett mail från Hotmail så är det nog i princip omöjligt för en privatperson att ta reda på vem du är via en IP-adress.

Skickar du Hotmail från ett företag, tex om du sitter på jobbet, så har jag för mig att IP-adressen finns med i headern på mailet iallafall.... Dock ej säker.

Låter väldigt hemligt det där... Inte utan att man blir NYFIKEN.

Ibland visslar det när vinden drar förbi...
  • AnneSophie
    lurv skrev 2006-10-12 23:59:30 följande:
    Vet inte om du som privatperson kan se IPadressen
    Jodå, IP-adressen går att se i mailets header. Det kan man fixa så att man ser i sina Hotmail-inställningar.
    Jag fick tex precis ett email från en kompis, via Hotmail, men ser att hon surfar med Glocalnet.
    Men frågan är väl vad gemene man kan göra med ett vanligt IP-nummer eller meningslös information som "Glocalnet".
    Min gissning är...inte mycket.
  • AnneSophie
    asfalt skrev 2006-10-13 00:07:12 följande:
    Anne-Sophie:Så om jag har fattat dig rätt så kan man ta reda på vilken internetoperatör personen ifråga har genom hans IP-adress men inte vem personen ifråga är?Stämmer det?

Ja det stämmer. Enda sättet för en privatperson att då reda på mer info än internetoperatör är om man själv, eller någon man känner, sitter på speciella resurser  med tillgång till rätt loggfiler.
    Men nej, du kan nog vara nästan 100% säker faktiskt.

Och nej, det är inte det IP-nummer som du har hemma när du reggar dig som alltid skickas med.

• AnneSophie
    asfalt skrev 2006-10-13 18:46:52 följande:
    En annan fråga. Jag har trådlöst internet hemma med en router och modem. Ibland kommer jag inte ut på internet utan får slå av strömmen på både routern och modemet, sedan sätter jag på dem igen och då funkar det igen.Men då får jag en ny IP-adress. Borde jag inte kunna göra så för att lura med Ip-adressen eller????
    Jo.
  • AnneSophie
    hoffa skrev 2006-10-13 20:04:52 följande:
    Det går att få reda på vem som haft den aktuella ip-adressen, men då måste man göra en polisanmälan och sen gå till internetoperatörens abuse-enhet och anmäla det där också.Men jag tror iofs att det bara är polisen som får reda på personens identitet i så fall.Så TS kan känna sig helt säker.
    Man behöver inte gå till Polisen heller. Beror på vem man känner...och vart.

MEN...en vanlig privatperson har inte tillgång till sådana resurser och därför kan TS, som jag skrivit nu flera gånger, känna sig säker.
Svar på tråden Jag vill skicka ett mail anonymt.....