• Maomao

Ert eller erat?

Jag och en väninna är oense om vad det heter.. Heter det Tack för ert bidrag eller Tack för erat bidrag?

• Svar på tråden Ert eller erat?
  • Cilota

'Erat' är väl mer talspråk än skriftspråk, tror jag

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Carisma95

Man skriver ERT, men säger nog ofta "erat".

• Maomao

Så tänker jag också, men visste inte helt säkert. Men nu ska jag visa henne den här sidan så kanske vi kan enas!

• sofie1981

ert. finns inget som heter erat säger min mamma svenskaläraren... mamma har väl alltid rätt!?

• Söderböna

ert skriver jag och säger jag. Erat tolkar jag som dialektalt talspråk. Än värre tycker jag dock om "våran" för att inte tala on "hanses"...

• Suzska

Ert!!!!!!

Söderböna: finns det verkligen människor som säger/skriver hanses? Det "versionen" har jag aldrig hört talas om tidigare.

• laven

Det finns folk som skriver "hons" också... Hons och hanses...

• MayaS
    ERT!!!

Just detta faktum att sååå många skriver Erat, våran osv irriterar mig nått jäääävulskt... Kan inte låta bli och undra vad som hände under grammatiklektionerna....
  • Carisma95

Att SÄGA "vårat" och "våran" är nog typisk min dialekt tror jag. Många jag känner säger det. (Men sen SKRIVER man ju inte så)

• Åsa

"Erat" är talspråk liksom "våran". Säger själv ingetdera då de inte hör till min dialekt dock.

• bizzy

"Erat" ar ett sprokfel, det existerar inte i svenskan, inte an iallafall =)

• Åsa

bizzy: Visst existerar "erat", bara att öppna öronen Däremot är det inte accepterat i vårdat skrivet språk.

• Valnöt

Erat är dialekt och ska inte skrivas. Precis som våran, vårat och eran.

Svar på tråden Ert eller erat?