Ert eller erat?
Jag och en väninna är oense om vad det heter.. Heter det Tack för ert bidrag eller Tack för erat bidrag?
Jag och en väninna är oense om vad det heter.. Heter det Tack för ert bidrag eller Tack för erat bidrag?
'Erat' är väl mer talspråk än skriftspråk, tror jag
Man skriver ERT, men säger nog ofta "erat".
Ert
Så tänker jag också, men visste inte helt säkert. Men nu ska jag visa henne den här sidan så kanske vi kan enas!
ert. finns inget som heter erat säger min mamma svenskaläraren... mamma har väl alltid rätt!?
ert skriver jag och säger jag. Erat tolkar jag som dialektalt talspråk. Än värre tycker jag dock om "våran" för att inte tala on "hanses"...
Ert!!!!!!
Söderböna: finns det verkligen människor som säger/skriver hanses? Det "versionen" har jag aldrig hört talas om tidigare.
Det finns folk som skriver "hons" också... Hons och hanses...
"Erat" kan man säga, men man bör inte skriva det. Tycker jag.
Att SÄGA "vårat" och "våran" är nog typisk min dialekt tror jag. Många jag känner säger det. (Men sen SKRIVER man ju inte så)
"Erat" är talspråk liksom "våran". Säger själv ingetdera då de inte hör till min dialekt dock.
"Erat" ar ett sprokfel, det existerar inte i svenskan, inte an iallafall =)
bizzy: Visst existerar "erat", bara att öppna öronen Däremot är det inte accepterat i vårdat skrivet språk.
Ert.
Erat är dialekt och ska inte skrivas. Precis som våran, vårat och eran.
Ert