• Snoffsan

CP

Vi har just fått diagnosen Spastisk diplegi på vår ena dotter. Den innebär att hon har en överspänning i framförallt benen.

Hon är 2,5 år nu och vi har som sagt just fått veta det. Hon har varit sen med att krypa och sånt så det är väl det enda vi har märkt nåt på tidigare.

Nu kan hon fortfarande inte gå mer än några få steg utan stöd och det är så hennes skada visar sig. Händerna är inte påverkade utan endast fötterna.

Hon har nu en väldigtlindrig cp-skada som vi har förstått det, men det kan alltså te sig väldigt olika. Vi tror att hon ska lära sig gå oxå, men hon kanske kommer behöva lite mera hjälp och stöd.

Men jag ska erkänna att fortfarande 2 månader efter vi fick diagnosen kan jag knappt ta ordet cp-skada i min mun. Har väldigt svårt att acceptera att min lilla tjej skulle vara handikappad.

Men vi har bestämt oss för att inte se hindrena utan möjligheterna! Hon kommersjälvklart att lära sig att åka skidor med resten av familjen. Om det så måste bli i en sittski så ska hon åka skidor!!!

Svar på tråden CP