• NobodysAngel

Blåsljud

Min son som blir 3 år nu i oktober har blåsljud på härtat.
    Fick veta det då vi var på barnkliniken då de utredde hans atsma. När läkaren lyssnade på hjärtat utbrast hon: Men herregud, har ingen sagt åt er att han har blåsljud?!
    Jag blev såklart livrädd. De gjorde ett EKG på honom plus att de kollade hans ork osv... Det såg bra ut, men hon ville att vi skulle komma på återkontroll, så vi ska dit igen den 25/10.
    Och jag är så fruktansvärt orolig! Hans hjärta har en tendens att rusa, han blir lätt lila under ögonen och kan bli väldigt slut.
    Jag VET juh inte om det har med hjärtat att göra el om det har med astman att göra. Men man kan ändå inte sluta tänka på VAD det kan vara? När jag tänker efter då han var liten, så sa de oxå att han hade blåsljud redan då, men aldrig att de gjorde nån extra koll. (????)
    Kanske jag som överreagerar? Men kan jag kräva att de gör ett UL på honom då vi ska på nästa koll? Bara för att känna sig säker?

Vad brukar barn med blåsljud få för symtom?

Tack på förhand /En orolig Sarah

• Svar på tråden Blåsljud
  • Me 86

Kan ingenting om ämnet, men jag tycker du ska stå på dig och säga vad du tycker och vad du vill när ni har kontakt med läkarna! "Mamma vet alltid bäst!"
    (av egna erfarenheter från sjukhus, fast av annan anledning))

Skickar en Kram iaf!

• NobodysAngel

Tack så mycket!!
    Kram

• P med W F J

Hej, min dotter hade blåsljud på hjärtat när hon var liten, är snart 3 (december). Hón har gjort ett hjärtEKO som visade et vanligt blåsljud som skulle växa bort. Vi har inte gjort någon mer uppföljning men jag tycker också att hon är lite orkeslösare än systern. Orkar inte alls springa långt osv. Hmmm...ska kolla upp det jag med.

• NobodysAngel

Usch ändå...
    Kan vara bra att ni kollar upp det.
    Blir hon oxå blå runt ögonen osv?

• P med W F J

nä...men jämt kall om händer och fötter. Sover mycke och orkar inte springa alls .

• NobodysAngel

Men fy vad hemskt!
    Emil oxå ofta väldigt kall om händerna. Minsta lilla ansträngning så rusar hjärtat.

• P med W F J

Vet inte om dotters hjärta rusar...har inte tänkt på det. Dagis sa idag att hon inte får följa med barnen i sin ålder på skogspromenader för att hon inte orkar gå så långt... .

• cathil

Hej!
    här på+ åkomma/sjukdom ¨så finns det en tråd som heter hjärtebarnsföräldrar...
    du är varmt välkommen dit och skriva av dig om din oro och ställa frågor. Jag har själv en dotter som de hörde blåsljud på då hon föddes och hon är hjärtopererad 2 ggr. första gången var hon bara 4 dagar gammal. Ett blåsljud kan vara allt från ett litet hål i hjärtat till ett stort fel...men skulle ditt barn ha ett jättealvarligt hjärtfel borde det ha upptäckts redan...min minsta (har 2 barn) har också ett blåsljud men det är helt ofarligt...det är ett bi ljud på hjärtat som inte påverkar henne alls...och kommer aldrig att göra det.

DU KAN ABSOLUT KRÄVA UL!!!!!!

många kramar från cathrine

• NobodysAngel

chattris

Tack för ditt svar! Ska kolla in den tråden.

• LillaMy72

MissBehave82: Vad konstigt att de inte gjorde ultraljud på honom när han var yngre och de upptäckte blåsljudet. Vår 4-åring hade ett blåsljud på hjärtat när hon föddes. Ultraljud gjordes när hon var 3 dagar gammal. Hon hade ett hål som vanligtvis hunnit växa igen innan bebisen föds, men det är tydligen inte ovanligt att för en del bebisar har det inte hunnit växa igen. Ingen fara, sa läkaren, det skulle förmodligen växa bort inom ett par år. Ny koll gjordes vid 1 månad och sedan vid 1 år. Vid 1-årskollen var hålet och blåsljudet nästan helt borta. Inget hördes med stetoskop men vid ultraljudet syntes ett pyttepyttelitet hål. Sedan gjordes ny koll när hon var 4 år och då var hålet helt borta, inget syntes vid ultraljudet. Vår dotter har aldrig haft några symptom, hon har alltid varit livlig och haft mycket ork.

Tycker absolut att du ska begära ultraljud av din sons hjärta så du får veta vad blåsljudet beror på! Klart man blir orolig när det gäller hjärtat och vill få veta om det är nåt allvarligt eller inte.

Svar på tråden Blåsljud