• NobodysAngel

Blåsljud

Min son som blir 3 år nu i oktober har blåsljud på härtat.
    Fick veta det då vi var på barnkliniken då de utredde hans atsma. När läkaren lyssnade på hjärtat utbrast hon: Men herregud, har ingen sagt åt er att han har blåsljud?!
    Jag blev såklart livrädd. De gjorde ett EKG på honom plus att de kollade hans ork osv... Det såg bra ut, men hon ville att vi skulle komma på återkontroll, så vi ska dit igen den 25/10.
    Och jag är så fruktansvärt orolig! Hans hjärta har en tendens att rusa, han blir lätt lila under ögonen och kan bli väldigt slut.
    Jag VET juh inte om det har med hjärtat att göra el om det har med astman att göra. Men man kan ändå inte sluta tänka på VAD det kan vara? När jag tänker efter då han var liten, så sa de oxå att han hade blåsljud redan då, men aldrig att de gjorde nån extra koll. (????)
    Kanske jag som överreagerar? Men kan jag kräva att de gör ett UL på honom då vi ska på nästa koll? Bara för att känna sig säker?

Vad brukar barn med blåsljud få för symtom?

Tack på förhand /En orolig Sarah

• Svar på tråden Blåsljud
  • skåne1

min lillegosse ska på ekg+ultrajlud på ons...är lite nervös men det går säkert bra.....de upptäckte det på 10 mån.kontrollen, jag är ju glad att de upptäckte det nu och inte senare! blir lite ledsen att din gosse är 3 år o de hitta blåsljud nu man undrar om de verkligen har lyssnat ordentligt innan....men begär ett ultraljud nu det hade jag gjort!

• Stinis 10

Hej!

Jag föddes själv med blåsljud på hjärtat o har gjort två hjärtkateteriseringar (operationer) den första som bebis men den misslyckades o gjordes om vid 5 års ålder. Blåsljudet berodde på att ena klaffen inte öppnades helt. Jag gick på kontroller fram till 18 års ålder då jag friskförklarades. Har aldrig haft några problem, dock fått håll lätt men vet inte om det finns nåt samband. Blåsljudet har jag kvar, men inga problem!

Hoppas att allt går bra med ditt barn!! Det är säkert ingen fara!

ღ Älskar min Julia ღ
  • LillaMy72

Jag har förresten ett blåsljud själv också som upptäcktes i somras. Gjorde ultraljud som visade att jag har ett helt normalt och jättefint hjärta. Vad blåsljudet beror på vet jag inte men det är tydligen ingen fara. Många människor har visst ett blåsljud utan att det är något fel.

• Johannas mamma

Väldigt konstigt att dom inte gjort ultraljud om dom hört blåsljud förut. Våt tös fick göra sitt första ultraljud direkt läkaren upptäckte det vid 3 dagars ålder.

• NobodysAngel

Tack för alla svar!
    Ja jag tycker oxå det är konstigt. Hade en kompis med mig då jag var på barn och hennes son är hjärtsjuk och även hon tyckte det var konstigt att det inte gjordes nåt mer.

Men jag ska KRÄVA ett UL när vi ska tillbaka den 25/10. Går inte en dag utan att man oroar sig, spec då han är slut och blå runt ögonen osv.

• Peand

När vi var på 6 månaders kontrollen upptäckte de ett blåsljud på våran son. Men vi skulle vänta och avvakta. På 1 års kontrollen var det samma visa.... Men nu ska vi på 18 månaderskontrollen snart och om då blåsljudet är kvar kommer jag också kräva ett UL.

Våran son blir också lätt mörk under ögonen men den förklaringen jag har fått är att huden är så mycket tunnare än på en vuxen och därför får de lätt färgningar om det tex är trötta eller liknande. Vet dock inte om jag köper den förklaringen helt.

Dessutom ökar han inte så jättebra i vikt men han är väldigt aktiv. Springer kanske inte så mycket när jag tänker på det men klättrar på allt!!!  Fast ibland kan han mitt i leken lägga sig ner och bara vila en stund för att sedan gasa på igen.

Som mamma till ett barn med blåsljud och framför allt när man inte vet varför det är ett blåsljud, så kanske man är lite mer obersvant på symtomer som KAN ha med hjärtat att göra. Vet ju själv att jag genast tänker på hjärtat när han beteer sig annorlunda eller när febern stiger och jag undrar hur mycket extra det får pumpa nu och vad det kan innebära.
    Men som sagt var, om en vecka ska jag på kontroll och så ska jag också kräva ett UL. Finns ingen mening med att gå här hemma och klura, bättre att veta....

• NobodysAngel

Peand:
    Brukar hans hjärta rusa oxå?
    Jo jag tänker som du...som det med febern..varje gång han får feber får han 39-40 och hjärtat rusar ännu mer...

Hoppas det går bra på kollen!

Kram

• AnneCharlotte

Min läkare nämnde för mig en gång att jag hade det... ehhh, aha, vad innebär det liksom... men hon sa att det inte var något att bry sig om, att man kan leva med det... men jag förstår din oro, hade blivit mer orolig om det gällde mitt barn...

• Peand

Ts - vet faktiskt inte om det rusar ibland eller inte. Har inte tänkt på det men kommer absolut göra det nuFlört
    Däremot tycker jag att det pumpar på ganska bra och framför allt vid feber. Nu sist höll jag på att bli hel nojig när han hade hög feber. Inte bra att observera för mycket....

Tänkte på det att han är också ganska kall om händer och fötter och på dagis sa de att han fryser ganska mycket när han är ute.... ATT man alltid ska analysera saker.... Men det är väl en försvara mekanism ifall något skulle hända.

Vi ska dit den 24:e! Så håller du tummarna då så håller jag den 25:e för er Glad

• NobodysAngel

Peand:
    Jo, ibland känns det som man gör det tyvärr...ananlyserar alltså. Men det är juh ens barn det handlar om.
    Emil är lila runt ögonen fast han sovit ordentligt, så det köper inte jag heller.

hehe, ska hålla tummarna!!

Kram

• Peand

MissBehave - visst är det ens underbaraste lilla skatt det handlar om och det är ju därför vi anayliserar så. Naturligt beteende! Fast ibland tänker jag att jag ska inte tänka så mycket på det men visst gnager det där inne någonstans... Fast om läkarna hade ansett att det var ett tydligt allvarligt problem hade vi ju inte suttit så här idag. Det är min tröst...

Jonas är både blå men kankse mest riktigt mörk nästan svart under ögonen ofta. Han har ju alltid varit så och jag kanske inte har tänkt så mycket på det förrens andra började påpeka detta och då natuligtvis i kombination med att han inte går upp så mycket. Han är ju inte mager på något sätt men han har absolut inget extra. Men allt är helt normalt enligt BVC.... Säg när det inte är det!!!

Då kör vi tummarna!!

Kram

• Ajdan

Vår son utreddes för gluten och då upptäckte de blåsljud på hjärtat. Då var han sex år. Han blev utredd av en barnkardiolog som inte hade några synpunkter, utan hans hjärta lät bara mycket, blodgenomströmningen lät mycket alltså. Det var inget hål eller något annat.
    Hoppas det är så för er oxå.

• Ajdan

PS. Nu vid 9 års ålder har han fått astma oxå, men de har inte kollat hjärtat nåt mer.

• Peand

MissBehave -  Vi fick en remiss!!!
    Han tyckte att han hörde blåsljudet tydligare denna gång och nu var det dags för en remiss. Hur ska man tolka det Fundersam
    Dock kommer det dröja någon månad innan vi får en tid, men man kan ju ringa och tjata....Flört
    Men på det hela taget känns det på något konstigt sätt ganska skönt att bollen är i rullning och vi kommer bli uppkollade. Sen är det ju bara att hoppas på att det inte är något.

Lycka till i morgon.

• NobodysAngel

Peand- Vad skönt att få det i rullning!

Jag är otroligt besviken på läkaren vi hade nu. Hon var så obrydd, var mest stressad och otrevlig.
    Emil var jättetrött och arg då vi var där, han skrek mesta hela tiden. (han hatar sjukhus numera, blir rädd) Det tålde hon inte, så när jag frågade om hon inte skulle undersöka honom så "duttade" hon stetoskopet på hjärtat EN gång och säger sen: ja det låter bra. (?!?) Fy farao så arg jag blev!!
    Jag ska kräva en annan läkare, för denna ger jag inte fem öre för.
    Jag fick inte ens en chans att berätta min oro el nåt, hon skickade ut oss lika fort! Då jag sa att hans hjärta rusar väldigt ofta fick jag till svar: ja det låter inte bra alls, men kom tillbaka på ett halvår! *arg*

Varför är vissa läkare? Sådär beter man sig bara inte!

Skönt att ni iaf ska få kolla upp det ordentligt och jag hoppas verkligen det inte är nån fara!

Många kramar!

• Peand

MissBehave - Vänta inte ett halvår, ring och få en ny tid eller kolla om det går att få det kontrollerat privat.
    Hade jag inte fått min remiss eller om det på något sätt kommer kännas olustigt (alltså inte seriöst kontrollerat) så har jag ett privat alternativ att vända mig. Bor du i närheten av Örebro kan jag fixa telefonnummret åt dig!

Önskar att läkarna kunde se hela bilden och även den oroliga mamman som sitter och håller i sitt barn. Inte bara en snabb titt på värdena och lyssna på hjärtat och sen är det bra. Om nu någon har sagt att våra barn har ett blåsljud på sina hjärta finns det ju miljarder tankar som snurrar i våra huvuden.
    OM det nu inte är någon fara ta då den lilla tid och förklara för oss att det verkligen inte är någon fara och varför de har sina ljud. Inte bara stressa iväg.

Så vännen, då du långt ifrån känner att du fick den kontroll du ville ha och ett varför så ska du abslout gå vidare. Annars sitter du där igen nästa gång han har feber/ hjärtat rusar/ kall om händerna/ vilar mycket m.m och undrar vad det beror på och hur et påverkar hans hjärta. Vänta inte ett halvår....

OM det kommer vara något fel på min Jonas hjärta som måste åtgärdas kommer jag säkerligen ångra att inte jag krävde ett UL direkt. Men tyvärr så är jag har jag varit en sån som bara sväljer och tar emot. Säger läkaren att vi ska vänta ett halvår så gör vi det.... Men hur mår jag då????

Massor av kramar från mig och Jonas

• NobodysAngel

Peand- har en kompis vars pojke är hjärtsjuk, de ska på kontroll i Umeå (jag bor i Norsjö) på måndag och hon skulle prata med dem där ist. Känns bra, för där tar de kanske en på allvar och man får komma och göra ett UL. För som du säger, jag VÄGRAR vänta ett halvår på att få veta. Jag var så arg, ledsen och besviken igår.

Å jag kan bara hålla med om allt du skriver...

Tack så mkt!
    Massor med kramar!

• Peand

MissBehave - Då håller jag tummarn i morgon. Hoppas att de förstår att du bör få komma in dit istället.... Det är ju liiiiite långt till Örebrotrakten för dig Flört Synd......
    Kram från mig

Svar på tråden Blåsljud