• Jessica23

Ok frankera med rabatt frimärke på tradera?

Har köpt en massa rabattfrimärke och tänkte ju känna en liten summa på dem! Men hur är det? Bli köpare sura om de får se frimärkena som då ju är rabattfrimärke o det kanske enbart står att värdet är 1:80 kr när de betalt 22 kr?
    För frankeringen är ju ok enligt posten och de är ju ärligt köpta i en parti med flera 100 märken. Jag har ju knappast köpte ett och ett!

Nån som vet??

• Svar på tråden Ok frankera med rabatt frimärke på tradera?
  • Jessica23

Nä men är portot 22 kr och jag köpt rabattfrimärke tycker jag det är lustigt att man inte kan sätta på rätt porto med rabattfrimärke!

Köparen får sina varor och betalar det porto som det skulle kostat om jag inte köpt rabattfrimärke nämligen 22 kr!

Huvudsaken är att paketet kommer fram tycker jag och att jag som säljare inte gör något so posten inte tillåter ju!

• Kickans mamma

Skriv i mailet hur det ligger till när du skickar ut vinnarmail

• Jessica23

Har redan skickat ut vinnarmail och inte nämnt detta, så de får väll ligga då om jag nu vinner dem.

Känns så onödigt och trassla med rabattfrimärke då tydligen köparen ska få vinsten och inte säljaren:(

• listo

Men vilken vinst menar du? Om du tar ut det porto som du i själva verket betalar så är det ju en schysst affär för er båda. För du kan väl inte mena att KÖPAREN vinner på att betala portot?

Din "vinst" gör du ju på produkterna du säljer...

• Äppelpaj

Det är ju vinstbudet i auktionen du ska tjäna pengar på, inte portot. Jag hade blivit mycket irriterad om jag hade betalt fullt pris för portot men det satt rabattfrimärken på paketet.

• flippe

jag skulle bli jättesur!!! det finns t o m motståndargrupper på tradera pga säljare som gör så här

• Flutterby

Det har väl aldrig varit meningen att endera parten ska göra en vinst på portot? Som listo och äppelpaj skriver så gör du ju din vinst på varan du säljer och köparen betalar portot för att få varan. Du ska ju inte gå back på portot heller, utan bara få tillbaka det du lagt ut.

• Jessica23

Men köpare vinner väll visst?
    Med mina rabatfrimärke betalar de tex 33 kr istället för 44 kr!

Det är en vinst FÖR DEM på 11 kr, jag får inget ut av att köpa dem då vinsten på det sparade portot faller på köpare!

Är det verkligen ingen som förstår vad jag menar?

De skulle ju ändå få betala en viss frakt oavsett för att de vunnit en vara som ska med posten!

• Lallamen

Flutterby: Visst är det rätt att ingen ska gå vinst på portot.

Men samtidigt förstår jag Jessica23:s undran för nu tjänar ju faktiskt köparen en hel del på hennes "jobb".
    Hon har ju alltså budat på en auktion, lagt ut mycket pengar i förväg på porto och helt enkelt gjort sig besväret att få hem de här gamla rabattfrimärkena. Om hon inte hade gjort det hade ett skrymmande brev på 750 g kostat 55 kr att skicka - nu kostar det istället 5 rabattfrimärken. När jag har köpt dem har jag fått betala mellan 6 och 7 kr styck, dvs det faktiska priset för ett så stort paket blir alltså mellan 30kr och 35 kr.

Jag har för min del skrivit i min presentation att jag gör detta som en tjänst för att kunden ska komma billigare undan. Men jag tycker inte det är någon självklarhet att säljaren ska göra sig det omaket att skaffa fram de här häftena utan att få ut något av det.

Bästa sättet borde väl egentligen vara att skriva i vinnarmejlet att antingen kostar det t.ex. 55 kr med vanliga frimärken eller så delar säljaren och köparen på vinsten som blir av att använda de här gamla märkena och köparen kan i så fall betala in 42,5 kr istället. Då är det helt upp till köparen hur h*n vill göra.

• Lallamen

BTW: Slog upp Traderas FAQ och de har faktiskt till och med skrivit om detta.
    "Rabattfrimärken
    Vissa säljare använder rabattfrimärken och dyligt för att minska portokostnaderna. Dessa märken är en handelsvara som köps och säljs flitigt mellan privatpersoner. Man kan därför aldrig utifrån märkets prisangivelse veta vad säljaren har betalat för märket.
    Även om ett brev/paket är frankerat med rabattfrimärken har säljaren rätt att debitera porto enligt gällande portotabell"

Jessica23 är alltså i sin fulla rätt att ta ut porto enligt portotabellen om hon vill. Och sedan undrar jag vad du Anezka menar med att många tar ut 4 kr och att det inte är troligt att man lagt 5,50/st? Just nu verkar de flesta auktionerna på rabattfrimärken få slutpriser på närmre 7 kr/märke än 6 kr. Att man bara skulle ta ut 5,50 kr vore ju synnerligen korkat för då skulle ju till och med säljaren betala för att köparen ska komma billigt undan...

• Jessica23

TACK!!
    Äntligen några som förstår vad jag menar! Visste inte att det stod i traderas regler att det är ok att använda dem men jag ska väll ge nån vinst tll köparen med då så de inte blir helt utan!

Åter igen TACK!

• Jessica23

Nu har jag med hittat det under traderas regler ang användadet av rabattfrimärke! Vilken lättnad!

TACK!

• Tingilya

Annars kan du ju skriva i sina auktioner att du använder rabattfrimärken för att minska portokosntnaden så kanske folk budar mer eftersom de kommer billigare undan med portot.

• anezka
    Lallamen skrev 2006-10-15 02:34:43 följande:
    BTW: Slog upp Traderas FAQ och de har faktiskt till och med skrivit om detta."RabattfrimärkenVissa säljare använder rabattfrimärken och dyligt för att minska portokostnaderna. Dessa märken är en handelsvara som köps och säljs flitigt mellan privatpersoner. Man kan därför aldrig utifrån märkets prisangivelse veta vad säljaren har betalat för märket. Även om ett brev/paket är frankerat med rabattfrimärken har säljaren rätt att debitera porto enligt gällande portotabell"Jessica23 är alltså i sin fulla rätt att ta ut porto enligt portotabellen om hon vill. Och sedan undrar jag vad du Anezka menar med att många tar ut 4 kr och att det inte är troligt att man lagt 5,50/st? Just nu verkar de flesta auktionerna på rabattfrimärken få slutpriser på närmre 7 kr/märke än 6 kr. Att man bara skulle ta ut 5,50 kr vore ju synnerligen korkat för då skulle ju till och med säljaren betala för att köparen ska komma billigt undan...
    När jag köper rabbatfrimärken betalar jag aldrig mer än 3 kr för ett som skulle kostat 5.50 och då tar jag ut 4-4.50 per frimärke så jag får lite för besvärret att leta samt frakt det blir billigare för kunden samt tjänar jag lite på det oxå men för det mesta så köper jag rabbatfrimärken 1 st för 2 kr.
    jag har en speciel säljare jag köper av när jag väll köper och det är efterfrågan som styr priset
  • Lallamen

Anezka: Jag tror inte vi pratar om samma märken. De jag pratar om är de gamla rabatthäftena från 1981-1986 och de brukar ligga på ca 6-7 kr styck.

Svar på tråden Ok frankera med rabatt frimärke på tradera?