• Pyan

Köpa ny spis, tips och råd önskas!

Vi funderar på att byta vår 30 år gamla spis, men det är ju en hel djungel bland märken, modeller och finesser.

Vi vill ha en med varmluft, häll (ej induktion), och stor lucka. Men har man verkligen användning för den inbyggda stektermometern, självrengörande, utdragbara skenor för plåtarna, display där man kan ställa in timer för ugnen.

Ni som köpt spis nyligen, vad köpte ni? Vad är ni nöjd/inte nöjd med?

• Svar på tråden Köpa ny spis, tips och råd önskas!
  • Pyan

Är det ingen som har nåt råd när det gäller spisar??

• Barbabok

Märken kan jag inte råda dig till, men tänk lite så här, ju mer finesser desto mer kan gå sönder

När vi köpte ny förra året var det enda jag var dum nog att glömma kolla var om luckan var en sån som inte blir varm, annars helnöjd. (Electro Helios). Vår var brännhet på utsidan. Vi valde en standard med keramikhäll.

• Pneu

Vi köpte en förra helgen - äkta varmluft och häll, men inte så många fler finesser. Det du kan tänka på att kolla innan är att en del spisar har "fel" storlek på ugnen - inte ordinära svenska standardmått. För mig var det viktigt med en vanlig eftersom jag vill kunna använda mina vanliga recept och mina gamla kärl och plåtar.

Jag tänke också igenom hur mycket det är värt att ha en självrengörande ugn (hur ofta städar man den?) och timer på spisen (kan man inte ha en äggklocka?). Nu blev det de finesserna ändå, eftersom det inte fanns så mycket att välja på. Vi valde också att köpa ett lite mer känt märke, eftersom spisen kommer att följa med lägenheten när vi säljer den om något år, och då vill vi inte ha en Noname-spis (därmed inte sagt att såna är sämre...) som i vissa människors ögon drar ner värdet på hela köket. Det kostade nån hundring mer, men det fick det vara värt.

• Sunflower

Vi har en Husqvarna, Reginett Chili (ett par år gammal). Den är självrengörande, det finns timer (använder vi jätteofta), inbyggd termometer (till min mans stora glädje (han använder den ofta). Jag är jättenöjd med den! Har inget att anmärka på

Svar på tråden Köpa ny spis, tips och råd önskas!