• lycra

Soppgrönsaker - hur tillagar jag det?

Har köpt ett paket med soppgrönsaker, morot, selleri, palsternacka & purjolök. Hur tillagar jag det? Ska jag bara skära allt i mindre bitar.. låta bryta i en kastrull & sen tillsätta vatten.. därefter 2 grönsaksbuljongstärningar?

• Svar på tråden Soppgrönsaker - hur tillagar jag det?
  • linhen

Inte bryna! Koka i buljongen!

• JsN

Jo, steka lite först, då blir det godare! Jag hade gjort som du tänker Lycra, ungefär iaf.

• lycra

Blir de mjuka då?

Jag ska använda potatis också.. jag har skalat potatis nu, skurit de i mindre bitar & hade tänkt koka de ett litet litet tag så de blir lite mjukare.. är det ok?

• linhen

Det är helt rätt! Enligt mig

Koka de hårdkokta en stund först och släng sen i de mjukare!

• lycra

en fråga till :) Hur gör jag vid selleri & palsternacka.. ska jag skala de först?

• JsN

Ta en titt någonstans på koktider. Känns som att det inte nödvändigtvis behöver vara samma storlek på bitarna. Överkokt morot är ju vidrigt (tycker jag) men underkokt potatis är nästan värre...

• linhen

Japp! Det brukar jag göra.... Ska koka soppa imorgon jag! Gott!

• JsN

Fräs med lite vitlök när du fräser grönsaksbitarna. Fräs bara lite så att purjon blir glansig och mjuk, det tar fram smakerna. Spara lite av det gröna på purjon och strimla i det på slutet när soppan är nästan färdig. Blir fint grönt!

Svar på tråden Soppgrönsaker - hur tillagar jag det?