Ja, vad ska man säga? Vi har försökt i tre år så jag kan verkligen leva mig in i din väns situation. Jag antar att hon, liksom jag, bävar inför att få berättat för sig om andras graviditeter. Men jag tycker också absolut att du ska berätta för henne innan festen... för det känns ännu värre att få reda på det på festen (och kanske helt tappa masken och börja lipa) bland en massa människor.
Jag har funderat på vad JAG skulle tycka vore ett bra sätt att få reda på saken... och har kommit fram till att det inte finns några bra sätt. Fast det finns bättre och sämre sätt, förstås.
Själv skulle jag föredra om vännen (du) ringde och sa att:
Jag vet inget bra sätt att säga detta på, för jag vet ju att ni har försökt så länge. Men jag vill bara berätta för dig att jag är gravid. Vi är så glada för det. Men jag är också så ledsen för er skull att ni måste kämpa så mycket... och jag hoppas att det kommer att gå vägen för er också, snart!
(Inte fegt att berätta på telefon, enligt min uppfattning, snarare väldigt skönt för MIG att få reda på det över telefonlinjen så kan jag gå och lipa en stund sedan
)