• Luna y Anouk

Vad tjänar en Kock??!

Min man går kockutb och jag är lite nyfiken vad dom tjänar när dom kommer ut på arbetsmarknaden... någon som vet?

• Svar på tråden Vad tjänar en Kock??!
  • Karolina1

ingen aning men lyllos dig som har en man som är kock

• Etta med kokvrå

Köksjobb är dom absolut sämst betalda jobben. Han får vara glad om han för ut över 10 500 efter skatt. Riktiga jävla slavjobb. Har själv jobbat med skiten och jag led varje minut. Allt är dåligt. Dålig OB, ständig stress, tungt, hemska arbetstider och som grädde på moset: En lön som man skäms över.

Försök att få honom att hoppa av skiten så fort som möjligt!

• LittleJunia

Lönerna ligger kring 15000-18000, säkert mer om man jobbar kvällar och kanske på finare restauranger. Men vill man jobba dagtid, som t.ex på kommunala skolkök eller sjukhuskök t.ex så lär inte lönen bli högre än så..

• grabbarnabus

Man går efter hotell och restaurang avtalen och de flesta ställen betalar i alla fall som ingångslön efter avtalen!

Har man 6 års arbetslivserfarenhet ( högsta man kan ha) så har man ca 98:- i timmen ( kan ha gått upp), inom restaurang räknar man 172 timmar /mån! Så ca 17.000:- i månaden + OB.

Sen tillkommer dricksen, men det är lite olika hur servisen delar den på olika ställen!

• Luna y Anouk

Okej! Bra att veta.. tror ni att lönerna är varierande beroende på var i landet man bor?? *frågvis*

• grabbarnabus

Ja, det kan de väl kanske göra, men många restaurangenr betalar bara enligt avtal och då kan de ju inte variera! Men blir man bra på vad man gör och gör sig ett "namn" så självklart får man bättre betalat!

Om du jobbar på de lite finare ställerna så kan du också tjäna bättre för då betalar arbetsgivaren för att få kvalitet!

• ElinG

min man är utbildad kock men han arbetar ej som det längre. Han jobbade som lunchkock och tjänade ca 16 000 i månaden. Han ska nu plugga till byggtekniker nästa år

• soldis

min man har 110 kr i timmen och har 9 års arbetslivserfarenhet. Obersättningen är kass runt 15 kronor i timmen och inte särskilt mycket extra på storhelger om ens något utöver vanlig ob. Det är ett extremt stressigt yrke (på många restauranger) och raster är det ine tal om på hans ställe, lite mat på stående fot är allt som restaurangen dessutom drar från lönen. Inte undra på att många kockar är överviktiga, de hinner ju inte känna när de är mätta, det gäller ju bara att äta så fort som möjligt. MEN jag borde inte klaga, min man gör underbar mat och tar ofta hem luncen som blir över (blir billigt hemma). Men arbetstiderna är trista, dvs mkt kvällar och helger. Hoppas din kille får jobba luncher för det är ganska jobbigt att vara "ensamma mamman" om man har två barn med olika nattningsrutiner (som man blir tvungen att lösa). Usch vad negativt det blev och långt, du får förlåta mig1

• Luna y Anouk

Tack för svaren.. det verkar inte vara så positivt.. men han vill gärna prova detta, så vi får väl kämpa på

Svar på tråden Vad tjänar en Kock??!