• anna68

Hane eller tik? Fördelar, nackdelar?

Vi har nästan bestämt oss för att skaffa hund. Har bestämt ras, men kan inte riktigt bestämma oss för hane eller tik? Jag är lite negativ mot hane, tycker mest att de lyfter på benet överallt (måste de göra det??) och har en bild av att de juckar på allt och alla....Har jag fel? Omvänd mig gärna!

• Svar på tråden Hane eller tik? Fördelar, nackdelar?
  • Trocadero

Har haft båda....har en hane nu, men tycker att en hona är mindre dominant och påstridig!

Jag säger hona!

• Trocadero

Min juckar aldrig och lyfter bara på benet när han ska pissa.

Men ändå är han väldigt jobbig och dominant ibland, och det var inte tiken som jag hade!

• BjörnesMagasin

Har två hannar och måste bara tala om att dom måste inte alls lyfta på benet överallt, det bestämmer du!! Mina grabbar har lärt sig från början att man bara pinkar på träd, buskar osv, inte lyktstolpar, elskåp, husknutar och annat...!!!

Och det är inte alltid det passar att springa och pinka även om det bara är buskar, men då är det bara att tala om det!!

Angående juckande så är det likadant med det, mest en uppfostringsfråga, att du som flockledare får tala om att det inte är tillåtet!!!

För min del var det självklart med hannar eftersom jag tycker det att det verkar bökigt med tikar som löper och blodar ner (gäller förstås inte alla), och många hannar är lite mer fartiga och personliga än tikar!! (OBS! Många, inte alla...)

Å andra sidan kan det på många sätt vara enklare med en tik, eftersom det är många hannar som inte kan umgås med andra hannar...

När vi har rasträffar till exempel så får jag ofta ha mina kopplade även fast inte dom har några problem med andra hannar, eftersom det finns andra hannar som har det och jag inte vill riskera att mina springer fram till dom!!

Då hade det varit enklare med tikar, som hade kunnat gå lösa, om dom inte löper förstås...!!!

Men det där är ju väldigt individuellt, vad som passar er bäst......

Lycka till med ert val!!!

• anna68

Men det här med dominans och påstridighet - kan det ha med ras att göra också? Vi ska ha en engelsk cocker spaniel hade vi tänkt...

• Tessi81

Tycker inte det spelar så stor roll vilket kön man väljer. Det finns problem med båda. Vår hane har aldrig juckat i tid o otid. Har hänt en gång när han var ung på en annan hund, men det är där man får gå in o säga till. Har aldrig gjort det därefter. Det är faktiskt många tikar som juckar också. Det är en dominans-grej.

E nyfiken vad det är för ras ni ska ha?
    Jag har själv en rottweiler. Vi har alltid haft hanar i hela mitt liv så det var aldrig något svårt val för mig. Plus att jag tycker hanar i just rottweiler är finare, annan muskulatur o större. Men alla tycker ju olika.

Min åsikt är att tiken har fler problem, som löpning, vanligt med juverinflammation, skendräktighet. O att vissa blir så "vuxna" efter andra löpet o inte tycker att det är lika kul att leka längre.

Men så klart är det både för o nackdelar med båda könen. Lycka till vad ni än väljer.

• BjörnesMagasin

Skulle precis lägga till att beror ju på rasen, att i en del raser kan ju tikar vara betydligt enklare...

Cocker tror jag däremot inte har så stor betydelse om det är en hanne eller tik, dom är (enligt min erfarenhet) ganska mjuka ändå!!

• bettzen

jag har haft tik i 15 år och tycker de är behändigare. Men jag tror det har mer med rasen i sig att göra än könet på hunden. Hanhundar är generellt buffligare medan tikar kan vara lite mer dansiga/nervösa som valpar. Får de ett bra handlag från valp till vuxen hund så tror jag du märker minimal skillnad mellan tik o hanhund. Tikar drabbas ofta av livmoderinflammation och jag vet inte om hanhundar har något könsrelaterat problem på samma sätt.

Känn efter på valpens temprament och ras istället för att gå efter könet.

• maruttan

Jag har 2 engelska cockrar ( har bild på dem i galleriet) och temperamentet hänger ju lite ihop med färgen. De enfärgade är lite "hetare" än flerfärgade men kan ju absolut inte säga att det är en dominant och påstridig hundras.
    Ja juste det ja...jag har 2 hannar för jag tycker tikar blir tjuriga och egensinniga när de blir äldre + att jag tycker det är jobbigt när de löper!

Stolt matte, mamma och fru!!
  • anna68

BjörnesMagasin: Låter ju bra att det är en fråga om uppfostran det där med att lyfta på benet - jag avskyr när det pinkas på lyktstolpar, elskåp, bilhjul och liknande!

Svar på tråden Hane eller tik? Fördelar, nackdelar?