Har två hannar och måste bara tala om att dom måste inte alls lyfta på benet överallt, det bestämmer du!! Mina grabbar har lärt sig från början att man bara pinkar på träd, buskar osv, inte lyktstolpar, elskåp, husknutar och annat...!!!
Och det är inte alltid det passar att springa och pinka även om det bara är buskar, men då är det bara att tala om det!!
Angående juckande så är det likadant med det, mest en uppfostringsfråga, att du som flockledare får tala om att det inte är tillåtet!!!
För min del var det självklart med hannar eftersom jag tycker det att det verkar bökigt med tikar som löper och blodar ner (gäller förstås inte alla), och många hannar är lite mer fartiga och personliga än tikar!! (OBS! Många, inte alla...)
Å andra sidan kan det på många sätt vara enklare med en tik, eftersom det är många hannar som inte kan umgås med andra hannar...
När vi har rasträffar till exempel så får jag ofta ha mina kopplade även fast inte dom har några problem med andra hannar, eftersom det finns andra hannar som har det och jag inte vill riskera att mina springer fram till dom!!
Då hade det varit enklare med tikar, som hade kunnat gå lösa, om dom inte löper förstås...!!!
Men det där är ju väldigt individuellt, vad som passar er bäst......
Lycka till med ert val!!!