• Tindra04

Hur ska man få katten att acceptera hunden?

Vi har haft en katt i ca 2 månader, hon är 5 måande4r nu. I fredags köpte vi en hund som är ett år. Det är en stor blandras. Hunden är jättego mot katten och lägger sig ner när katten kommer eller så bara tittar han på henne. Katten däremot bara fräser så fort hunden kommer i närheten. Är det någon som vet vad man kan göra för att katten inte ska vara så rädd för hunden för jag antar att det är det som det beror på.

• Svar på tråden Hur ska man få katten att acceptera hunden?
  • Mymlisen

Förmodligen behöver katten bara lite tid på sig för att vänja sig vid den nya familjemedlemmen, vänta någon vecka och se hur det artar sig, det går mest troligt över.

• Tindra04

Jag hoppas verkligen det för vi tycker så otroligt mycket om dem båda!

• Du är för liten

ta med dom till husdjursterapeuter om inget löser sig, eller fråga på närmsta djursjukhus eller djurcenter =)
    Köp en bok om ämnet o läs (eller låna från bibban)

• Majsan70

Bry er inte så mycket om dem o tvinga inte dem på varandra.

När min hund var dryga 6 månader så flyttade sambons katt in hemma hos mig. (vi var inte sambo då) Kattenm är ett helt år äldre än hunden och det första han gjorde var att klösa henne för att markera att det är han som bestämmer. Efter en vecka så valde dem att ignorera varandra på ett vänligt sätt. I dag är de bästa ovänner och även en ny kisse har flyttat in och honkommer förmodlöigen att ta över regimen härhemma när hon blir könsmogen.

• Peppa

Låt dem bara fixa det själva, tids nog så kommer katten på att den inte behöver vara rädd/kaxig. Ge båda svängutrymme och lägg er inte i, vad ni än gör..gå inte emellan och "hjälp" till genom att lyfta bort katten eller hunden.

• kaustiksoda

jag håller med föregående.
    det går med tiden.
    sen ska du se att dom blir oskiljaktiga : )

• Tindra04

Tack så mycket allihop! Jag lever på hoppet. Just nu sitter de och glor på varandra.

• Annola

Tid krävs ju! Jag menar Hunden VIFTAR ju på svansen på katt språk är man ju ARG då.

Min katt unge har nu förstått att det inte är en arg vovve då.

I 2 veckor har katt ungen varit här men i bland spottar och fräser hon ändå åt vovven.

Mina 2 äldre katter fräser ibland om det inte passar...

Så ge dem lite tid, Lycka till

Svar på tråden Hur ska man få katten att acceptera hunden?