Inlägg från: Anonym (villrådig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (villrådig)

Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?

Jag och min man är på väg att skiljas och har stor ångest över hur vår 2-åriga dotter kommer påverkas av detta.

Vet att många yngre barn bor enbart med ena föräldern, ofta mamman.
    Klarar en 2-åring att bo varannan vecka med mamma och varannan med pappa eller kommer detta göra barnet totalförvirrat?

Ni med små barn som har separerat, hur har barnen reagerat på att mamma och pappa plötsligt inte bor under samma tak?

Snälla, berätta om era erfarenheter så jag vi kan bestämma oss ifall vi ska fortsätta bo ihop för vår dotters skull (vi bråkar inte, känslorna har bara försvunnit).

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?
  • Anonym (villrådig)

Jag tror inte själv heller att det är bra för ett så litet barn att bo med föräldrarna varannan vecka.
    Problemet är att jag jobbar eftermiddag/kväll varannan vecka
    och då finns inte dagis att tillgå.
    Hon träffar mig alltså, redan som det är, inte på kvällarna varannan vecka eftersom jag jobbar. Däremot finns jag där på morgonen i nuläget.

I så fall skulle min man ta hela vårdnaden och även om han är världens snällaste och bästa pappa så skulle det kännas mycket märkligt. Vi lever i 2000-talet men nog är det fortfarande tabu att pappan har hela vårdnaden. Egoistiskt ja, men jag skulle känna mig som om jag hade misshandlat min dotter eller något om vi skulle välja att göra så.

• Anonym (villrådig)

Skönt att läsa att vv-principen ändå funkar för vissa.
    Ifall vi inte kommer fram till någon annan lösning...

• Anonym (villrådig)

Dreamzone:

Jag fattar piken. Då har du fått det sagt.
    Bra med ärliga människor. Jag vill höra alla "sidor".

KOm gärna med fler tankar. Jag är villrådig och behöver
    hjälp med att tänka klart.

• Anonym (villrådig)

Nyfiken gul:

Jag menade inte ge upp vårdnaden. Syftade på boenet.
    Självklart ska jag inte ge upp vårdnaden helt och hållet.

• Anonym (villrådig)

Anonym kvinna:

Nä, varför skulle inte kvinnan kunna ha varannan helg?
    Håller ändå fast vid att det nog skulle ses som underligt
    av många.
    FAst skulle man alltid tänka på vad andra tycker så...

• Anonym (villrådig)

Dreamzone:

Jag hänger på. DEn dagen...

• Anonym (villrådig)

Tack 13400015. Kloka tankar.
    Jag är inte ett dugg ilsken så kanske kan detta lösa sig på ett bra sätt trots att det känns svårt just nu.

• Anonym (villrådig)

Tack snälla du!

• Anonym (villrådig)

Tack för att ni delat med er av era tankar runt växelvis boende.

Mina egna föräldrar skilde sig när jag var 12 år så jag vet att det är jobbigt att hatta mellan två hem, även om jag kunde välja själv vem jag skulle vara hos eftersom jag var så pass gammal.

Dreamzone:

Det har aldrig varit frågan om att välja bort barnets far.
    Jag bara säger som det är att det fortfarande är normen i samhället att barnet bor större delen av tiden hos sin mamma
    ifall man inte ska dela 50/50.
    Vare sig man vill eller inte påverkar sådana normer valen man gör i livet. Det gäller att vara stark för att orka gå emot strömmen.
    Jag vill bara klargöra att min man är minst lika kompetent som jag som mamma att ha vårt barn boende hos sig på heltid.
    Och jag har inget hat gentemot min man som jag kommer att överföra på min dotter.

• Anonym (villrådig)

Catchie80:

Som skilsmässobarn skriver jag under på allt det du skriver om att föräldrar ALDRIG ska prata illa om den andre inför barnen.
    Det gör så ont att höra!

Coppola:

Tack för ditt kloka inlägg. Du sätter ord på mina tankar och farhågor runt detta med vv-boende.
    Jag ska ta med mig den respons jag fått av dem som har erfarenhet av detta och tillsammans med min man fatta det beslut
    som jag tror är bäst för vår dotter.
    Kram på dig!

• Anonym (villrådig)

Josean:

Det är jättebra att folk delar med sig av olika erfarenheter.
    FL är ett debattforum och till för att alla ska få tycka och tänka.
    Jag är oerhört tacksam för alla som tar sig tid och skriver inlägg! Fortsätt gärna med det. Det finns många därute som är i samma situation som jag och behöver få höra från andra än bara de med positiv erfarenhet av t ex VV-boende.

VV-principen är dock det som känns mest passande för vår situation.

Svar på tråden Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?