• Nyfiken gul

Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?

växelvis boende är INTE rekommenderat för barn under 3 år - däremot tät kontakt o oftare..

kanske nån dag mitt i veckan o en helg eller dyligt är bättre tills barnet är så pass stort att dom förstår vidden av varannan vecka...

• Nyfiken gul

så här står det enligt socialstyrelsen:

Hänsyn skall tas till barnets ålder och mognad. För små barn är det särskilt viktigt att träffa den andre föräldern enligt principen ofta och under kortare perioder. Barnet kan då bevara minnesbilden av umgängesföräldern och separationen från boföräldern blir mindre påfrestande.

• Nyfiken gul
    Gäspan skrev 2006-10-15 13:46:35 följande:
    Nyfiken gul: Har du själv barn som bor hos dig varannan vecka?

Nej jag har inte ett sånt umgänge med någon av våra barn. Älsta dottern hade tidigare varannan vecka här hemma hos oss innan hennes mamma tog barnen med sig o flyttade 60 mil... Men flickan är snart 12 år så hon klarade det bra o kom o gick som hon ville eftersom hon bodde nära...

men ren generellt så gillar jag inte varannan veckas boende o är inget jag själv skulle genomföra  - jag vägrar låta barnen bo i resväska hela livet bara för att föräldrarna tycker det...
    Bättre är om man kan lösa umgänget på annat sätt o på ett sätt som gynnar barnen o inte föräldrarna...

Jag som vuxen har ju en fast punkt att utgå ifrån - varför skulle inte mina barn få samma möjlighet?

Idag har vi ett umgänge som fungerar för oss allihop - det är en smula krångligt eftersom barnen bor många mil utspritt  men vi har pusslat ihop det på bästa förmåga o barnen mår idag bättre av det här än som det var tidigare då ingen struktur alls fanns för någon av oss.

• Nyfiken gul
    Anonym (villrådig) skrev 2006-10-15 13:56:34 följande:
    Jag tror inte själv heller att det är bra för ett så litet barn att bo med föräldrarna varannan vecka.Problemet är att jag jobbar eftermiddag/kväll varannan veckaoch då finns inte dagis att tillgå.Hon träffar mig alltså, redan som det är, inte på kvällarna varannan vecka eftersom jag jobbar. Däremot finns jag där på morgonen i nuläget.I så fall skulle min man ta hela vårdnaden och även om han är världens snällaste och bästa pappa så skulle det kännas mycket märkligt. Vi lever i 2000-talet men nog är det fortfarande tabu att pappan har hela vårdnaden. Egoistiskt ja, men jag skulle känna mig som om jag hade misshandlat min dotter eller något om vi skulle välja att göra så.

men varför ge upp vårdnaden? Den har ju inget med boendet o umgänget att göra?

Visst kan ni fortsätta ha gemensam vårdnad även om barnet inte bor med dig..

• Nyfiken gul
    dreamzone skrev 2006-10-15 13:58:09 följande:
    Haha ;) roligt att se statusen på inläggen.Jah, bort med pappan bara ;) självklart ska du ha dottern om du inte vill med växelvis boende, absolut. Du kan aldrig tänka dej att barnet behöver sin pappa, ge barnen till pappa så går du mot strömmen och folk kallar dig "dum"! älskar mina barn, mina änglar.

Var det där till mig?

Svar på tråden Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?