Hur för man över videofilmer till dvd?
Ja, just det... Hur gör man?
Jag har inte nån inspelningsbar dvd, utan jag menar om det går att koppla videon till datorn på nåt sätt.. Och i så fall hur...
Ja, just det... Hur gör man?
Jag har inte nån inspelningsbar dvd, utan jag menar om det går att koppla videon till datorn på nåt sätt.. Och i så fall hur...
Dina filmer går att föra över... om du har rätt sladdar ... och rätt videofångarkort..(själv klart är det enda lagliga att föra över är de egentagna)
Här är ett externt videofångarkort tex www.kjell.com/ som kräver USB2 anslutning till din dator. (alternativt om ni har en DV- kamera som både har dv-in och dv-ut , så kan du koppla den mellan videon och ett firewireintag i din dator och använda den som konverterare från analog till digital signal)
Om det är mycket och du vill bränna ner det så du kan se på den stationära dvd så kan du behöva något program som kan koda till mpeg2 (en komprimeringsteknik som den stationära dvdspelaren förstår...).
Ujujuj... Det där lät lite krångligare än jag trodde... Hade hoppats man kunde koppla in videon i datorn via tv-utgången... Videofångarkort har jag inte ens hört talas om..
Och, ja... Det är hemmavideofilmer... :))
Att jag behöver nåt slags program förstår jag. Undrar vilket...
Det är nog en hel del videofilmer det gäller, tror jag...
www.kjell.com/kjellfakta/videoredigering/
Och videokortert:www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx&path=3340000,5940000
Försöker igen:
Förslag på Videokort: www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx&path=3340000,5940000
Nja. Får nog be grannen fixa det själv... :) Jag går nog inte och köper videokort... Han kan ju lämna in sina filmer... Hade hoppats på att jag hade grejor i min datorn som räckte...
Men tack så jättemycke ändå....
Helt säker på att det inte går via tv-utgången?
TV- Utgång = Utgående TV signal FRÅN kortet , inte utgående till kortet ( ).
Sedan (dessutom) så är det så att fån din Video kommer en analog TVsignal. Det kan inga andra ingångar i din dator hantera om du inte har speciella kort (se ovan).
Alternativet som kan funka är om du lånar från en bekant en Digital Videokamera. Ibland så har de ett intag för "Video in" på kameran och ett uttag för "DV Ut". Då kan man ha den som ett mellanled mellan Videobandspelaren och Datorn (Kameran får omvandla signalen från analog till digital.) Då behöver du förutom sladden mellan Video och kamera, också en sladd mellan kameran och Datorn (en firewire kabel).
Sedan krävs det en hyggligt snabb dator med mycket hårddiskutrymme...
Hmmm. Får väl kanske se om jag kan låna farsans videokamera då... Han har digital...
Snabb dator har jag och gott om utrymme...