Vet inte hur jag ska klara det
Jag och min man har försökt att skaffa barn i 1,5 år utan att lyckas. Jag har lidigt över detta i flera månader nu. Många säger ju att det kan ta drygt ett år innan det tar sig, men när vi hade försökt i nästan ett år så började jag känna en sådan förtvivlan över att det aldrig tog sig. För att göra det ännu svårare för mig och min man, så verkar folk i vår omgivning bli gravida redan vid första eller andra försöket. Vi har flera bekanta och familjemedlemmar som det senaste året har berättat att de väntar barn och att det blev gravida fort. Jag får erkänna att det är svårt att visa riktig glädje för deras skull. Det är inte det att jag inte är glad för deras skull, utan det är mer att jag ständigt blir påmind av att vi aldrig lyckas. Vi går på utredning nu, för att se om någonting är fel. Än så länge har de inte hittat några fel, men vi är ännu inte klara. Vi har berättat om våra problem att skaffa barn för ett fåtal och jag blir inte gladare av att höra hur vissa av dem säger, som första kommentar, att det är lätt att man spänner sig och att man därför inte blir gravid. Inte speciellt uppmuntrande. Just nu är det extra svårt, eftersom min mans bror har fått barn precis. De väntar otåligt på att vi ska komma och titta på underverket. Hans fru vet inte om att vi kämpar och jag vill helst inte att hon ska veta heller, eftersom det kommer innebära att vårt problem kommer att sprida sig som en löpeld genom byn! Jag vet inte hur jag ska klara att hälsa på dem. Jag lider så oerhört mycket över att det aldrig tar sig för oss att jag har problem att umgås med våra vänner som har stora magar eller är nyförlösta. Det slutar alltid med att jag gråter, så fort vi åker därifrån. Är det någon som har varit i samma situation och som kan ge mig tips på hur jag ska klara det. Det är lättare att prata med dem på telefonen och gratulera dem den vägen, än att se deras nyfödda i verkliga livet. Jag lider så mycket över detta och bävar för att åka dit! Känner mig så fruktansvärt egoistisk och hemsk.