• gult

Positivt gravidtest, kan man vara säker?

Testade positivt igår, två gånger.. Men vågar inte tro att det är sant. Vi skulle precis påbörja IVF. Nu läste jag följande på www.9manader.nu/gravid/gravid/gravidprov/uhcgtest :

U-HCG, Graviditetstest
    Urinprov som görs för att fastställa eller utesluta graviditet. Resultatet fås genom att man mäter mängden av hormonet HCG i urinen (mer än 1000 eller 2000 IE/l). Nio dagar efter befruktningen stiger hCG i blodet och ligger högt ytterligare 60-80 dagar. Provet kan ge FALSKT POSITIVT UTSLAG vid ägglossningen pga att hormonet LH kan påverka resultatet. På samma sätt kan man få ett falskt resultat under menopausen när ägglossningarna upphört men då påverkas resultatet av ett annat hormon, HMG.

MEd anldening av detta åkte jag in till apoteket tidigt i morse och köpte ett ÄL test, gjorde det och det gav också utslag... Nu är jag helt vill och osäker...

Kan ÄL ge utslag på ett graviditetstest? Har använt Clearblue digitaltest?????

• Svar på tråden Positivt gravidtest, kan man vara säker?
  • Marre76

Jag vet egentligen inte, det enda jag har hört är att ett positivt svar alltid är positivt medan ett negativt kan vara positivt egentligen om HCG-halten är för låg. Alltså om provet tas för tidigt efter befruktningen. Ett tips är att vänta en vecka och då ta ett nytt prov (gravtest). Är det då positivt är det nog så att du är gravid. Du kan ju alltid också kontakta din gynekolog för att få göra ett test där.

Lycka till! Håller tummarna för dig.

• Rödstrumpa

Hm, *tänker* men jag vet inte jag heller MEN jag håller tummarna!!! stoooor *kram* Ring MVC el liknande imorgon omedelbums så att du får testa dig "på riktigt" och få svar! Berätta hur det gick!

• gult

Det är så typsikt att man testar på helgen när man inte kan få svar någonstans på sina knasiga frågor... : )

Men jag hoppas innerligt att det är POSITIVT... På riktigt.

Min MVC har inte telefontid förrän 10, det är ju en jättelång väntan....

• gult

Och jag ska självklart berätta hur det går. : )

• Lisamatilda

Hm jag vet inte säkert. Men jag tror att det är vanligare att man får plus på äl test när man är gavid än tvärt om. Har du fått ett plus på ett cb test så är du nog gravid. Kan inte tänka mig annat.

GRATTIS

LisaMatilda

• polly79

Äsch, du får tänka positivt tills imorgon! Tänk ifall det är tvärtom istället; En graviditet kan även ge utslag på ÄL-stickorna! Eftersom grav.test är 99,9% säkra, är nog risken att en graviditet istället bara skulle vara en ägglossning, VÄLDIGT ovanligt! Lycka till, och berätta hur det gick!!

• gult

Nu har jag blivit en test junkie... Var bara tvungen att testa ikväll efter en hemskt nervös dag på jobbet. Det var en pärs att ringa MVC, fick vänta en kvart innan jag kom fram, jag trodde nästan att jag skulle svimma. Och då är det inte bättre än att jag får komma dit först på fredag och det jag ska få göra där är - kissa på sticka... Ja ja jag kanske tror mer på det då.

Mailade med Clearblue idag och de sa att ÄL test kan plocka upp hcg men att graviditetstesten bara ska vara positiva när man faktiskt är gravid. Så nu när jag har plussat tre gånger borde jag vara nöjd, men det är jag inte... Det känns bara för osannolikt. Ska jag få bli mamma trots allt?

• kickboxare

Grattis jag fick ett + för 1 timme sen

• Alicia 72

Ett + är ett + är ett + och ska räknas som ett +!
    Som tidigare talare nämnt så är det minus-tecknen som kan vara falska om man testar för tidigt.
    Jag var själv VÄLDIGT skeptisk till att jag kunde vara gravid men fick bekräftat AV BM att man kan lite på plussen!

Grattis!

• polly79

Men grattis tjejen!!!! Du har ju en liten bebis i magen ju, hihi!! HÄRLIGT! Kanske har kroppen slappnat av eftersom du visste att du skulle påbörja IVF, och då så bara händer det! Tror stenhårt på att kroppen kan påverkas av hur man mår psykiskt! Stort GRATTIS!

• Miss starfield

Jag testade med Clearblue två gånger och fick plus båda gångerna ändå gick man och oroade sig för att det inte var så. Men med tanke på att jag har varit hos barnmorskan och lyssnat på hjärtslagen så är jag ganska säker på att testen stämmer. Du ska se att du kommer fatta det mer om några veckor. Tar ett tag innan man fattar det.

Stort GRattis!!!

• C r e d o

Graviditesttest skall bara ge utslag vid hcg i urinet, äl-test ger däremot gärna utslag vid både stregring OCH hcg. Så du är självklart gravid! Grattis!

En som själv har tagit tre tester...

• Malin Gumman

Jag har hört att om man precis har slutat med något p-medel kan stickan visa positivt även om det inte är det. om inte så är fallet så är det nog rätt.

• kickboxare

Grattis igen du ska bli mamma

Svar på tråden Positivt gravidtest, kan man vara säker?