Ikea- ett helvete i platta paket
tänkte roa er med min självupplevda ikeahistoria!
2005-03-07
Jenny och fredrik beställer en Ekeskog bäddsoffa (klädsel Rouen) från IKEA handla hemma. Beräknad leverans 2005-03-14.
2005-03-18 (lite försenad)
Soffan anländer via bud till jenny och fredriks lägenhet. Jenny är ensam hemma men nyfiken och börjar då packa upp soffan. Inser efter en stunds rotande att klädseln saknas. Jenny ringer då IKEA?s kundtjänst soffavdelningen. Först trycker ni 4, sen 2 för att komma dit.
J: Vi har ingen klädsel.
Kund.: Jo, det står att den ska vara där. Den är inte gömd någonstans?
J: Du tror inte att en klädsel till en tresittssoffa är rätt stor och att jag borde ha hittat den vid det här alget?
Kund.: Jo det är klart. Jag kan inte göra så mycket eftersom det är fredag, men jag ringer budfirman på måndag och ser om de har klädseln hos sig. Annars får ni en ny klädsel.
Fredrik kommer hem.
F: Jamen jag kan hämta klädseln i Barkarby imorgon. Jag ringer IKEA och kollar.
Kund.: (Glöm nu inte att man trycker först 4, sen 2) Nej, det går inte. Vi har inga klädslar hemma, utan det är en beställningsvara. Ni kan tidigast få en i början av maj.
Jenny och Fredrik börjar då sätta ihop soffan. Plötsligt förstår de att det saknas skruvar. Armstöden går inte att fästa vid soffan. Jenny tröttnar och blir putt. Ringer IKEA igen.
J: Nu är det så att vi saknar både klädsel och skruvar. Eftersom jag inte är så förtjust i att ha en brädhög i mitt vardagsrum skulle jag vilja ha lite kompensation.
Kund.: Nej det kan vi inte erbjuda någon, bara en reklamation. Klädseln kan ni tidigast få sista veckan i april. Jag lägger in en beställning på ett nytt tyg direkt. Skruvar får ni på måndag.
Helgen går och det blir måndag. Inga skruvar.
Tisdag kommer det en hög skruvar, men inga av de vi behöver. Ringer IKEA igen.
Kund.: Nej de ni saknar är restnoterade, men jag ska försöka hitta några till er.
J: Enligt min bruksanvisning är det dessa vi saknar *rabblar lite nummer för att försäkra mig om att det kommer rätt saker*
Kund.: Ehm...du har nog fel bruksanvisning i så fall. Jag mailar dig en ny.
Jenny: *suckar*
Föjande två dagar ramlar det in paket med skruvar förutom de skruvar som vi behöver. Fredrik funderar på att satsa på den svarta marknaden.
jenny blir tvärilsk och ringer IKEA och börjar domdera. Kommer då till Annika, en mycket sympatisk varelse. Hon informerar om att vi skulle ha fått ett ärendenummer, så att kundtjänst lätt kan plocka fram våra uppgifter och se vad som händer och vad som ska hända framöver. Hon undrar då vem jenny har pratat med. Jenny kontrar med: ?Vem har jag inte pratat med??
Hon ser dessutom till att vi får kompensation och att klädseln ska komma i mitten på april.
Klädseln kommer 2005-04-05 (tidigare än planerat olalalala)
Den luktar skunk och Jenny nyser och nyser: Rionger IKEA och frågar om det ska vara så.
KUnd.: Ja, men ni kan vädra den på ett tort mörkt ställe.
Det har vi gott om i en lägenhet...
Tiden går och jenny och fredrik inser att kuddarna glider ner på golvet hela tiden på grund av att klädseln släpper från soffan. Vi orkar inte bråka utan härdar ut till september då det går hål på klädseln på grund av detta slitage och ringer kundtjänst, som först ber oss åka till barkaby och visa klädseln. Sen säger de att man kan maila bilder till kundtjänst, vilket vi gör. När vi inte fått svar på en vecka ringer vi kundtjänst igen.
Den här gången får fredrik reda på att det var fel på klädslarna till ekeskog i år och att det var därför kuddarna åkte ner på golvet. Vi får då byta klädsel och får dessutom 1000:- tillbaka eftersom fredrik valde ett billigare tyg. Beräknad leverans var 25/9 men det blir 1/10 om jag inte minns fel.
Samtidigt har vi fått svar på mailet där de säger att vi behöver kemtvätta soffan eftersom den ser ut som den gör å grund av att den är smutsig. Hål brukar orsakas av smuts och lagas när man tvättar...ehm......
En vecka passerar och sen börjar kuddarna åka ner på golvet igen. Vi ebstämmer oss för att skicka tillbaka skiten och ringer IKEA upplyser dem om att den är välkommen att hämtas snarast möjligt. 4 dagar senare är soffan borta och vi får i samma veva pengarna tillbaka för klädseln.
Ringer idag och undrar var pengarna är eftersom det gått 14 dagar sedan de hämtade soffan. Kundtjänst vet inte vad jag pratar om utan säger att vi fått pengarna för klädseln....
jag vill bara gråta!!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-15 21:51:09:
sista stycket ska vara i dåtid, det här hände som sagt var under förra året