Böjveckseksem
Långt i efterhand har jag konstaterat att mina så kallade böjveckseksem förmodligen var en reaktion på tvättmedel, för jag fick det ju bara där jag rörde mig mycket och svettades i kläderna, och i synnerhet av syntetplagg (=svettas mer och stänger in fukten)
Därför blir man bättre på sommaren när huden får mera luft och man har lättare plagg.
Mina råd:
Sluta med sköljmedel och använd bara allergigodkända tvättmedel, i måttlig dos. Om man redan är känslig så kan man behöva en maskin med extraskölj-inställning eller tvätta allting dubbelt ett tag för att få ur skiten ur kläderna.
Tensider i sköljmedel är irriterande för huden hos en del av oss och sitter kvar i kläderna-det är därför de blir mjuka. Man får också i sig tensider om man använder spolglans i sin diskmaskin-det är samma elände.
Jag är helt besvärsfri idag men har haft ett helvete med eksem i många år som barn och tonåring och är allergisk mot massor av saker-skona ditt barn från det om du kan genom att använda så lite hemkemi som möjligt.
Min son har inte haft några eksem än så länge fast han borde ha samma allergianlag som jag och jag är väldigt nyfiken på om han kan klara sig undan genom att vi försöker minimera mängden kemikalier i det han äter, klär sig i och leker med.