• Anonym (Orolig)

Farligt och snusa vid graviditet?????

Jag har en liten fundering... alla vet ju att det är farligt att röka och dricka alkohol när man är gravid.. men hur är det egentligen med att snusa? man hör ju ingenting om det!

Är det lika farligt? Vad kan hända?

är onico ett bra altenativ? Är det helt riskfritt när man är gravid!?

Jag vill höra vad ni tycker och tror och om det är någon som har snusat när ni var med barn...

• Svar på tråden Farligt och snusa vid graviditet?????
  • Ronja80

Allt nikotin är farligt för barnet. Så snusa är inget man ska göra under graviditeten.

• Anonym (Orolig)

Ronja80- Jo jag vet, men vad händer med barnet?

• Anonym (snusare)

Instämmer med Ronja80. Fast jag snusade under graviditeten och mitt barn har inga men av det. Men gud vad jag ångrar mig,för tänk om något hade hänt och det hade varit mitt fel. Nästa gång ska jag definitivt sluta,fast det är jätte jätte svårt!!

• Anonym (Orolig)

Ja det är verkligen jätte jätte svårt... vet inte riktigt vad jag ska göra... Försöker med Onico just nu, har nån testat det? men känns ungefär som om jag håller på o bli beroende av det istället!!

• lia76

När du röker eller snusar får du i dig många skadliga ämnen som tas upp av blodet och når fostret via moderkakan och navelsträngen.

Fostret får till och med i sig större mängd än mamman av vissa ämnen, till exempel kolmonoxid och nikotin. De flesta av tobaksrökens ämnen passerar fritt över till fostret. Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring.

Om du röker eller snusar när du är gravid får fostret i sig många skadliga ämnen. Det kan leda till att fostret växer för dåligt eller till och med dör.

Att snusa ökar risken för för tidigt födsel samt havandeskapsförgiftning.

Hoppas du fick svar på din fråga
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten flicka
  • josmoel
    Hej!
    Jag snusade under min andra graviditet och det fick jag ångra
    Vår dotter hade väldiga abstinensbesvär de två första veckorna!
    Hon var vaken i stort sett hela dygnen o bara skrek. Darrade i lilla kroppen o var jätteledsen!
    Enligt dr var det abstinensbesvär från min snusning

Jag vet att det är väldigt svårt att sluta, men testa nikotinfri snus eller vanliga tuggummin!
    Lycka till!
    KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • evaviola

Onico är ett bra hjälpmedel att sluta med! Oroa dig inte över att bli beroende av det, det är absolut ingen fara, varken för dig eller bebisen. Lycka till!

• Anonym (Orolig)

Tack för alla bra svar, man behöver lite skrämselfakta för att man ska sluta... Och jag komemr att gå över mer och mer till Onico. Jag vet egentligen inte riktigt om jag är ute efter nikotinet i snuset( är man väl säkert beroende av men) men jag är mest sugen på och ha någonting under läppen...

• evaviola

TS: Samma här. Både snusade och rökte innan jag blev gravid. Tyvärr rökte jag även en bra bit in i graviditeten, men la av helt med snuset. Detta eftersom jag alltid gick med en prilla under läppen och då får man ju nikotin i sig hela tiden. Onico hjälpte mig jättemycket och idag använder jag inget alls. Dock blir jag fruktasnvärt sugen på en prilla då och då..... Intalar mig själv att efter loppan är född så får jag ta mig en snus. Guuud vad jag längtar!!!

Svar på tråden Farligt och snusa vid graviditet?????