• Strawbaby

Försöker bli gravid, ok att bli blodgivare?

Jag vill gärna bli blodgivare! Men vi försöker få barn också...för tillfället är jag inte gravid och har ganska svårt för att bli det (har varit det en gång, feb/mars 2006). Kan jag anmäla mig som blodgivare ändå? Det känns ganska hopplöst ang att bli gravid, men det kan ju hända. Det kanske kännas fånigt att anmäla sig som blodgivare och sedan intekunna ge blod på 18 månader.

• Svar på tråden Försöker bli gravid, ok att bli blodgivare?
  • Morck

Om jag satsade aktivt på att bli gravid skulle jag inte ge blod under den perioden, däremot äta bra och leva så sunt som möjligt för att förbättra oddsen. Lycka till!

• innana

Är du frisk för övrigt ska det inte vara några problem, däremot måste du sluta på en gång om du blir gravid, men det vet du ju säkert.
    Lycka till!

• mammacatta

nej, de vill inte på BC att man lämnar om man försöker. du behöver näringen själv då. sa de till mig då.

• innana

Då är det nog olika. På mitt mvc sa de att det var helt ok så länge man inte hade dåligt blodvärde, men då får du ju inte ge blod i alla fall. Men, som sagt, håll noga koll på när du blir gravid, för då måste du sluta.

Men är man orolig- varför chansa? Jag blev gravid två veckor efter blodgivning, men det gäller ju inte alla.

• Strawbaby

Jag är frisk, har varken sjukdomar eller allergier. Röker och dricker inte. Har försökt bli gravid sedan juni 2005, lyckades i våras men det var ett utomkvedshavandeskap. Både jag och min sambo äter bra, men har nu börjat äta kosttillskott.

Tänkte förra sommaren att det inte var någon idé att anmäla sig som blodgivare eftersom jag skulle bli gravid. Nu när det visade sig vara svårt och det känns som om det kommer att ta evigheter så kanske jag kan passa på att ge blod under tiden...eller. Försvårar det chansen att bli gravid?

• Strawbaby

Jag har väldigt bra blodvärde. Trots att jag blödde mycket i samband med mitt utomkvedshavandeskap och trots operationen och blodförlusten dygnet efter den så var det aldrig någon kris med mitt blodvärde. jag behövde aldrig ta några tabletter för det.

Svar på tråden Försöker bli gravid, ok att bli blodgivare?