• Lara Croft

Skärande smärta i magen

Jag får sedan ungefär en vecka hugg i magen nedåt äggstockarna eller högre upp ut mot sidorna. I natt vaknade jag av att det högg till så kraftigt. Är det någon som känner igen sig eller vet vad det kan vara?
    Tack på förhand
    Kram
    Lara

• Svar på tråden Skärande smärta i magen
  • Liten blir stor

Ingen aning...har bara kännt av molvärk ungefär där å de var livmodern som växer..men hugg har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

Carro
    V.17

• Titti och mini

Kom det när du ändrade läge i sängen, t.ex. från rygg till sida eller så? För då är det troligen ligamenten o är helt ofarligt

• kottungen

Jag har också haft "hugg" i nedre delen av magen men jag tror att de var förvärkar, man kan ju ha det ganska tidigt. Men jag vet ju inte om det är samma typ av "hugg" vi har känt.

• Elfva

Förmodligen är det ligamenten som bråkar lite. Det kan bero på att livmodern växer mycket nu. Smärtan kan komma i anslutning till att du reser dig snabbt, eller ändrar ställning snabbt, men kan också kännas helt plötsligt utan att man gör något särskilt.

• Despinetta

Jag får också ont om jag går snabbt t ex men det är inget att oroa sig för! Som tidigare talare sagt; livmodern växer ju mycket just nu så det vore ju konstigt om man inte kände av det på något sätt!

• Marina74

Jag vaknade också i natt av en vansinnig smärta i vänstra sidan av magen/buken, som någon typ av kramp, en "brinnande" smärta. Smärtan höll i sig i några minuter och lättade sedan. Undrar också vad det kan bero på? Knappast en sammandragning, då den klart var lokaliserad på vänstra sidan? Om detta var ligamenten, vill jag inte tänka på förlossningen..!

Marina, v. 20

• P A

Hade också såna hugg en natt, gjorde vansinnigt ont, det var ligamenten som bråkade enligt BM.
    Hon sa att under "tillväxtperioder" var det lättare hänt att det smärtade i dom..

• Lara Croft

Tack för alla svar! Det verkar ju inte vara någon större fara då. Ibland kommer smärtan när jag dunsar kring (hoppade över en bäck i helgen t ex) och det oroar jag mig inte alls för, det känns ju ganska naturligt. Det är när det kommer helt opåkallat som det känns lite läskigt. Men helt klart växer och möblerar det lilla pyret om där inne just nu, det känns som om någon försöker flytta på både tarmar och äggstockar.

• Carro Å

Det kan även vara UVI. Jag känner igen huggen du beskriver. Fick åka in akut en natt för nått år sedan och det visade sig att urinblåsan var infekterad..

• Sara K

Tycker det låter som ligamentsmärtor!
    Kan oxå få sådana hugg när det känns som nått går av! Bränner till något alldeles fruktansvärt!
    Går över på nån minut.

• Lara Croft

CarroÅ, ursäkta en intim fråga. Gjorde det ont när du kissade då? Jag har haft UVI flera gånger och då gör det alltid ont när jag kissar. Nu gör det inte det. Visserligen får jag springa på toa stup i kvarten, men det har väl andra små anledningar

• Carro Å

lara croft: Nej det gjorde inte ont då. Därför så trodde jag att nått skulle spricka i mig,typ tarmar eller nått.. kunde inte stå eller ligga eller sitta.. Det skar liksom och gjorde fruktansvärt ont.

• Carro Å

Det där lät konstigt som ja skrev.. Det sved inte när jag kissade,det gjorde bara ont i urinblåsan och då visste jag inte att det var urinblåsan... trodde det var tarmarna som skulle spricka...

• Lara Croft

Tack, CarroÅ, jag ska lämna ett urinprov för det låter likt det du hade. Det känns ju alltid som om urinblåsan ska spricka nuförtiden. Det är bästa att vara på säkra sidan.

Svar på tråden Skärande smärta i magen