• cocacarro

Tullavgift vid köp från ebay?

Om man t.ex. köper en ny klänning i från Kina på ebay, ska man betala nån tullavgift då?

• Svar på tråden Tullavgift vid köp från ebay?
  • Pindus

du borde ju kunna be försäljaren att skriva GIFT på paketet...

• cocacarro

vad går avgiften på annars?

• Pindus

googla o kolla om tullverkat har ngn hemsida kanske? annars maila försäljaren innan du bjuder o fråga om de kan märka paketet som gåva

• prinsessa05

Har för mig att du kan handla upp till 500 kr utan att behöva bet tullavgift. Ringde & kollade förra året men det kan vara nytt nu iof

• cocacarro

OK, det ska jag kolla upp. Vet du om det är 500 med eller utan frakt?

• SVejsan

www.tullverket.se/NR/rdonlyres/BD30BB20-C473-41B8-94A3-A7EBA5330218/0/4b_handla_pa_internet.pdf

"Om försändelsens sammanlagda värde är högst 300 svenska kronor (22 euro), och inte innehåller parfym, luktvatten eller tobak, behöver du inte betala någon tull.
    Däremot måste du alltid betala moms och speditionsavgift."

(detta om du skall följa alla lagar osv, sedan om det går att få säljaren att skriva gåva eller liknande och det är från en privatperson så kan jag tänka mig att det inte blir någon tull Men detta är alltså inte korrekt enligt regelverket om du KÖPER din pryl...)

• cocacarro

svesjan: tack! nu blev jag lite klokare! om varans pris + frakt överstiger 300 så får jag betala tullavgift och sen ska det även betalas moms som jag fattat det.

Svar på tråden Tullavgift vid köp från ebay?