• Silverkatten06

När salva och/eller kroppspuder (talk)?

Min son på 2,5 månader har tidigare inte haft några problem alls med blöjeksem, men nu har han fått lite små röda "knottror" ovanför snoppen och i ena ljumsken.

Jag byter blöja så fort han kissat men de senaste veckorna har han börjat sova 6-8 timmar i sträck på nätterna och jag antar att detta beror på att det tar längre tid mellan blöjbytena på natten...

Ska man ha på kroppspuder(talk) eller salva? Jag har idominsalva hemma, men har läst nånstans att man ska ha zinksalva, men det torkar väl ut huden?

Tacksam för råd!

• Svar på tråden När salva och/eller kroppspuder (talk)?
  • Cissela

De få gångerna min lilltjej varit röd i rumpan så har jag varvat, varannan gång salva och varannan gång puder samt mkt luftning. Sedan tvättar jag alltid med olja istället för tvål.

• Claudia gbg

jag har hört att man inte ska använda talk. Tills det värsta går över kan du ju testa inotyol (zinksalva) - den är super.
    Vet inye vilka produkter du använder i övrigt men vi skyddar theas rumpa med weledas produkter. Ett tag var vi utan men då blev hon röd.

• Silverkatten06

Har det tagit lång tid innan det gått bort? Jag försöker lufta, men det är svårt ibland, han kan ju inte vara i soffan etc då.. Hur mycket bör man lufta/dag?

• Silverkatten06

Claudia - tidigare har jag inte använt några produkter alls, det har inte behövts... Vad är Weleda för ngt, salvor?

• Silverkatten06

Claudia - Var hittar jag föresten inotyol och weledas? I mataffären eller på apoteket?

• Cissela

När jag gjorts så här med min tjej så har hon blivit bra igen på mindre än ett dygn. När min tjej var så liten så hon låg still så låg hon varje dag i soffan eller i vår säng och luftade rumpan, ofta en halvtimme men ibland upp mot en timme. Vi hade plastfrotte med en handduk/filt över så kunde hon ligga var som helst.

• Cissela

En sak till, min flicka har rätt så känslig hud och tål endast Liberos blöjor, alla andra blir hon röd i rumpan av. Kanske samma sak med din son? Har du nyligen byt märke?

• Silverkatten06

Cissela - Nej, vi har kört med Liberos blöjor hela tiden... Jag ska testa att köra varannat blöjbyte som du skrev, tack för tipset!

Kanske lite lättare att lufta med en tjej, en kille kan ju nå rätt långt med sin stråle

Luftar honom på plastad frotté/lekmatta på golvet mellan varven men han gillar det bara en stund sen vill han upp i famnen och soffan var alldeles för dyr för att jag ska våga chansa...

• Cissela

Silverkatten: Tänkte inte på det, har ju tre tjejer. Lycka till! Kram/C

• Tereza

Om du ammar ska bröstmjölk fungera.

• aprilbarn

Köp inotyol på apoteket, supereffektiv! Har hjälpt oss de få gånger som det varit riktigt rött och irriterat. Torkar ut huden och den blir fin på kanske 1-2 dagar!

(Märket Weleda köper man i hälsokostbutik.)

• Silverkatten06

Aprilbarn - Tack! Ska bege mig till apoteket imorgon bitti!

• aprilbarn

Lycka till!
    Ps, kan vara lite svår att få bort (vill ju inte gnugga!), men det är det värt!!

• LeWi

Säger som Tereza - om du har bröstmjölk funkar det!
    Jag har inte haft salva till någon av mina utan har smörjt med lite bröstmjölk och låtit lufttorka - funkar jättebra!

Det funkar även bra mot nariga läppar och ömma näsor så här i förkylingstider

• Norahs mamma

Lufta (lägg pojkar på mage så slipper man sprinklereffekten), du får kanske ligga bredvid och roa honom under tiden
    Weledas calendula babysalva är det enda som funkar på Norah när det är riktigt illa.
    Annars är Silonsalva toppen! Det blir en hinna så att inte kisset å bajset kommer i kontakt med huden.

Alla sånna salvor (inotyol, weledas och silon) måste man tvätta bort med olja! Vanlig olivolja funkar utmärkt och är skonsammare än babyolja

• Maria R

Om det inte går bort med mycket luftning och den där salvan från apoteket kan det vara svamp, speciellt med tanke på att det är små knottror i.

• Claudia gbg

weleda är hudvårdsprodukter för både barn o vuxna. Det är naturliga grejer. I tyskland är de väldigt populära och rekommenderas av barnmorskor.
    Var försiktig med tillsatser i salvor o krämer som t ex konserveringsmedel, mineraloljor etc.

kolla in www.weleda.se

• luddegos

Vi har alltid använt inotyol till vår son. Är han röd i rumpan har jag upplevt att det röda är borta till nästa blöjbyte, så det är riktigt effektivt!

Vi har också använt talk, t ex om han bara kissat och inte varit röd, bara för att få bort fukten! Även efter bad fungerar talk toppen!

Det man ska tänka på är att inte använda salva och talk samtidigt, då det kan klumpa ihop sig!

♥Ludvig, my love ♥
Svar på tråden När salva och/eller kroppspuder (talk)?