• Har

Ni som har luftvärmepump!

Hej!
    Vi har nyligen skaffat luftvärmepump och jag undrar hur man ska gå tillväga för att spara på energi?

Vi har stängt av alla våra element och sätter på luftvärmepumpen vid behov. Vi stänger alltså av den så fort vi känner att det blir för varmt. Vi sätter på den på den och stänger av den ett antal gånger per dygn.

Hur gör ni andra?
    Är den på dygnet runt och inställd på låg temperatur?
    Vi har den alltid på högsta temperatur för att det ska bli varmt snabbt, sen när det blir för varmt stänger vi av den.

Nu undrar jag: drar den mer el när man stänger och och sätter på så många gånger, är den som element som man inte ska stänga av och på stup i kvarten, för att det då drar mer el?

• Svar på tråden Ni som har luftvärmepump!
  • Lisa77

Vi har vår igång hela tiden. Grejen är ju att den känner av när temperaturen är som den ska, värmer när det blir kallare osv. Så jag tror att det är mest ekonomiskt att ha den igång hela tiden.
    Den känner av och stänger av sig själv när det behövs. Men när vi vädrar och har dörren öppen en stund stänger vi av den.
    Man vill ju inte elda för kråkorna!

• Sunflower

Min man är elektriker och hjälper till att installera värmepumpar. Vi har en också .

Vi fick besked att man ska sätta den på en dräglig inomhustemp, tex 21 grader. Om tempen går under 21 grader går den igång, annars cirkulerar den bara runt luften.

Om man använder den till att köra kyla, så drar den mycket ström.

• Har

Sunflower: fråga din man om han tror att den drar mer el om man gör som vi gör!

21 grader är för kallt när man har en krypande bebis som ligger på den kalla parketten, vi har den på 31 grader.

• Nemone

Du ska ha den på hela tiden. Det är bättre att du sänker tempen på den då om det blir för varmt. På våran ( Panasonic ) kan man ställa den på AUTO,  HEAT  el COOL. se till att du ställer in den på  HEAT och inget annat... om du ska ha varmt.

På våran finns det timer som man kan ställa in om man jobbar en hel dag t ex  så kan du ju se till att den går igång tills ni kommer hem om du inte vill att den ska gå en hel dag utan att nån e hemma, el på natten kanske.

Läs instuktionsboken så brukar det finnas lite tips.

Lycka till!

Tro på Gud men lås din bil.
  • Sunflower

Jag ringde min man och frågade. Han tyckte helt klart att det var bättre att ha den inställd på en temperatur, än att hålla på och stänga och på den hela tiden.

• Me like You

tjänar man mkt på att installera en luftvärmepump?

• mumysboy

Hur funkar det om man har frånluftsvärmepump, nibe 310?
    vi har köpt ett hus som har det till vattenburen elvärme. elpatronen är inte påsatt ännu,men den producerar värme iallafall ännu. när ska man sätta på elpatronen egentligen?

• Venusmannen

Ts har troligen rejäla elräkningar att vänta om hon har den inställd på 31 grader...

• Har

Venusmannen: Alla element i huset är avstängda och vi har den på 31 bara max 6h per dygn. Resten av tiden är den avstängd.

Så om jag förstår er rätt är det bättre att ha den på dygnet runt än att ha den på 31 grader några timmar per dag.

• Indianica

Nä, vi sätter absolut inte på den flera gånger per dygn. Kan inte tänka mig att det är bra att hålla på så där ur energikostnadssysnpunkt.

Rekommenderar att ni har den inställd på 21 grader och sedan komletterar ni med en annan värmekälla som t ex kamin om det blir för kallt för t ex bebis att vara på golvet. Det är rätt få som bara klarar sig med värmepump, iaf när det är riktigt kallt ute, möjligen om man bor i skåne.

• Indianica

Vill ha bebis nu: Ja man tjänar absolut pengar på värmepump, mer pengar ju längre söderut man bor iofs. Det ska inte ses som huvudvärmekälla vintertid dock. Priserna på punpar är så låga nu att man rätt fort tjänar in kostnad + installation (att jämföra med t ex bergvärme som kostar 100 000 och är svårt att nå´nsin tjäna in). Våra elräkningar började dala omgående efter installationen och vi har haft den i 1.5 år. OTROLIGT stor skillnad, men så hade vi bara elelement innan, de drar MYCKET

Svar på tråden Ni som har luftvärmepump!