• Pellinell

Står du för Voltaires ord?

Väldigt många här stoltserar med Voltaires ord i sin presentation; "Jag hatar dina åsikter men är beredd at dö för din rätt att uttrycka dem". Frågan är hur många som verkligen gör det. Är ni beredda att dö för att nazister skall få gapa att judar skall utrotas? Är ni beredda att gå i graven för att Mona Sahlin skall få säga att det är häftigt att betala skatt?
    Naturligtvis är det principen som är det intressanta; yttrandefriheten är värd att försvaras med näbbar och klor, men tolkar man uttrycket mer bokstavligt blir det inte mycket substans kvar av det. Så upp till bevis; ni som talar med Voltaires tunga.
    Själv tycker jag att yttrandefrihet är enormt viktigt, men jag är inte beredd att dö det allra minsta för att puckon skall få gasta ut sina dumma åsikter. Därför skulle jag heller aldrig skriva denna rad i min presentation, för man skall stå för det man skriver.

• Svar på tråden Står du för Voltaires ord?
  • lillagryn2

Jag står för att jag vill odla min trädgård.

• Pellinell

Det ställer jag också upp på, Lillagryn.

• lillagryn2

Candide är något av det roligaste och smartaste jag läst; provokativt, politisk satir på högsta nivå!

• lillagryn2

Att gå i döden för allas rätt att uttrycka sin åsikt, låt mig få hamna i det skarpa läget först så återkommer jag med svar om jag överlever.

• FredrikaS

oj, jag har bara hört "jag kanske ogillar din åsikt men jag kämpar med näbbar och klor din rätt att uttala den" kändes som en försnällad variant!

• Pellinell

Fredrika S: den var något bättre, men fortfarande känns den falsk. Visst vill man kämpa för rätten att uttrycka en åsikt, men en åsikt man tycker är helt vidrig? Vi kan ju förstå med hjärnan att även den vidriga åsikten måste få finnas i ett fritt samhälle, men därifrån till att aktivt kämpa för personens rätt att framföra den? Nja.

• FredrikaS

ja nä, vissa åsikter tycker man ju faktiskt inte borde få uttalas, så man kan inte riktigt stå för det där citatet faktiskt!
    fast på hans tid fanns det kanske inte lika mycket sånna tankar som det finns idag...

• Danbala

Bra fråga. Jag tycker våra inskränkningar av yttrandefriheten idag är beklagliga, men har hittills inte känt tillräckligt mycket sorg över det för att aktivt motarbeta dem.

Å andra sidan brukar jag inte använda mig av "skulle dö för..."-citatet heller.

• Pellinell

"Fast på hans tid fanns det kanske inte lika mycket sånna tankar som det finns idag..."
    Det tror jag nog, klimatet var säkert ännu mer oupplyst och rått då än nu.

• lillagryn2

Häxprocesserna, exempelvis.

Svar på tråden Står du för Voltaires ord?