• Pellinell

Står du för Voltaires ord?

Väldigt många här stoltserar med Voltaires ord i sin presentation; "Jag hatar dina åsikter men är beredd at dö för din rätt att uttrycka dem". Frågan är hur många som verkligen gör det. Är ni beredda att dö för att nazister skall få gapa att judar skall utrotas? Är ni beredda att gå i graven för att Mona Sahlin skall få säga att det är häftigt att betala skatt?
    Naturligtvis är det principen som är det intressanta; yttrandefriheten är värd att försvaras med näbbar och klor, men tolkar man uttrycket mer bokstavligt blir det inte mycket substans kvar av det. Så upp till bevis; ni som talar med Voltaires tunga.
    Själv tycker jag att yttrandefrihet är enormt viktigt, men jag är inte beredd att dö det allra minsta för att puckon skall få gasta ut sina dumma åsikter. Därför skulle jag heller aldrig skriva denna rad i min presentation, för man skall stå för det man skriver.

• Svar på tråden Står du för Voltaires ord?
  • FredrikaS

jo fast jag tänkte mer på typ rasistiska och nasistiska åsikter. man var väl inte lika berest då tänker jag så man hade inte lika mycket uppfattnignar om hur ett visst "folk" var.. men jag vet inte så bra! är inet så där lärd liksom
    men jag är definitivt inte beredd på att varken dö eller kämpa som den för att alla människor ska få uttra minsta lilla onitressanta och onödiga åsikt måste jag ju eränna,..

• fru vanheden
    Så då skulle jag dö för att vissa här ska ha rätten att kalla min son för läbbig?

Att vissa ska ha rätten att tycka att min son inte ska få gå på dagis med deras barn?

Tror de att jag är dum??

Skulle jag dö för att andra ska få ha en åsikt som kränker andra???

Nej, den där Voltaires citat är inte så värts smart och igenomtänkt

• Pellinell

Slaveriet och kolonialismen var ju ganska rasistiska... jag tror Voltaire var otroligt modern och upplyst som skrev så här, och andemeningen är fortfarande helt rätt.

• lillagryn2

Voltaire var en stor filosof, men världen är ännu inte redo för honom!!!

• Pellinell

Fru Vanheden: håller med dig helt i sak, men egentligen håller väl du också med om att vi helst vill ha ett samhälle där alla åsikter är okej att uttrycka? Jag menar, motsatsen är att man inte får säga vad man vil, att bara vissa åsikter är godkända, och det vore hemskt. Men jag håller med dig på personnivå.

• Aaliyah

Hm, nej jag skulle inte riskera livet för yttrandefriheten. Så modig är jag inte tyvärr. Men de flesta är nog överens om att yttrandefrihet är viktigt men att den inte kan vara helt obegränsad.

• Danbala

Det är ju mycket bättre att folk får ge uttryck för sina åsikter, så man vet vilka som är dumma i huvet och vilka inte.

Om ingen får säga något otrevligt måste ju korkskallarna hålla sig tysta, och då blir de svårare att identifiera och att undvika.

• fru vanheden
    Pellinell skrev 2006-10-17 10:51:07 följande:
    Fru Vanheden: håller med dig helt i sak, men egentligen håller väl du också med om att vi helst vill ha ett samhälle där alla åsikter är okej att uttrycka? Jag menar, motsatsen är att man inte får säga vad man vil, att bara vissa åsikter är godkända, och det vore hemskt. Men jag håller med dig på personnivå.
    Men jag skulle aldrig dö för att någon annan skulle få uttrycka dem
    Det finns ju lagar om vad som är rätt och fel..
    Vad som är diskriminering osv...
  • Pellinell

Danbala: klokt talat - igen!

• fru vanheden
    Danbala skrev 2006-10-17 10:54:12 följande:
    Det är ju mycket bättre att folk får ge uttryck för sina åsikter, så man vet vilka som är dumma i huvet och vilka inte.Om ingen får säga något otrevligt måste ju korkskallarna hålla sig tysta, och då blir de svårare att identifiera och att undvika.
Svar på tråden Står du för Voltaires ord?