• GBGTjejN

Skaffa hund, en bra ras....

Har tänkt att nån gång i framtiden köpa en hund. Fast vänta, her en dotter på 1år & en bebis i magen v.13. Så de blir tidigast om ngr år. Nu vill jag ha era erfarenheter & råd om vilken hund som skulle passa bra som familjehund. När jag bodde hemma hade vi en dvärgcollie & sen en vanlig collie, underbara hundar.. Så gärna era råd & erfarenheter om en bra famhund.

• Svar på tråden Skaffa hund, en bra ras....
  • Vargtass

Cocker spaniel är min första tanke. Inte för stor och inte för liten och ömtålig. En glad, tillgiven och snäll hund somn älskar all form av uppmärksamhet. De är ju så goa och positiva och bra med barn. Dessutom inte allt för krävande. Pälsen fäller inte utan får trimmas, däremot kan de ju dra med sig in lite smuts som fastnar ute men det är ju inte hela världen. Tänk på också att vända dig till skks valpförmedlare när det närmar sig. Att välja en hund från en seriös kennel är absolut värt allt! Du har ju lite tid på dig att luska lite vad ni vill ha och som passar er.  

• Sway

jag kan säga så här att följa en annans råd av val av hund kanske inte är det bästa då alla har olika åsikter om hundraser, jag har tex två rottisar. men jag ska inte skriva om den.
    det jag vill säga oftast så vet man på ett ungefär vad man är ute efter för ras, typ liten med jaktinstinkt, kanske en stor med vakt, kansek vill du jobba mycket eller lite med din hund, det finns så mycket frågor man kan ställa innan man skaffar hund och det vet du säkert redan kanske någon anna som inte visste..=)
    innan jag skaffade min första rottis ville jag ha en schäfer, men jag fastnade sen för rottisra till min mors stora fasa..haha, nu älskar hon dom...hon var väldigt hundrädd...
    jag tror att om du kollar runt på lite kennlar o söker info om olika raser hittar du snart någon som faller dig i smaken...lycka till

• Sway

oj vad långt dte blev...=) men hoppas att det gjorde dig lite klokare...

• windingwheel

Greyhound (kapplöpnings-greyhound). Underbara, så vänliga att alla häpnar. Världens snabbaste soffpotatisar. En mer prefekt familje-hundras existerar inte. Kräver dock att få springa av sig ett par, tre gånger i veckan minst.

• Therese B

Det kvittar nog vilken ras eller blandras, det är vad du gör den till. Men försök att skaffa en hund som passar er!! Är du aktiv eller lugn eller vad vill du ha din hund till??? Lycka till

• bonus2

Håller med Terese B. Viktigast är egenskap framför utseende i detta läge. Jag valde omsorgsfullt och köpte en amstaff. Nu har jag 2 stycken som ligger på tävlingsnivå i lydnad. Enligt mig den perfekta familje hunden. Älskar människor, lungn inne ( det bästa är att sova länge på morgonen ) och orkar just hur länge som helst ute. Hårar mycket lite, noll pälsvård. Dock kanske ingen första hund, om du inte är mycket hundvan sedan tidigare. Kan vara lite som jackrussel att de är lättlärda och lär sig därför dåliga saker lika fort som bra :) Lycka till i framtiden.

• imp

tipsar om en hovawart helt underbara

• Trocadero

En labrador eller en Golden, men sata på en lätt blandning med en annan ras eftersom jättemånga golden retrivers tyvärr är sönderavlade idag.

Har själv en leonberger men det är inte direkt en lätt hund att ha..

• SusanneSJ

Välj hund med omsorg! Ni måste ju hitta en hund som passar in i era familjeförhållande! Läs på om olika raser som ni tycker är intressanta! Barn tar ju väldigt mycket tid och uppmärksamhet så då kanske inte en jaktlabbe är att rekommendera tex som behöver oerhört mycket aktivering! S:t bernads tex är ju jättesnälla som familjehund men orkar ni med allt slem och hår från en sådan?! Tänk efter noga och välj hund med omsorg som sagt! Lycka till!

• Poffsen

Vet ej om du menar Shetland Sheepdog när du skriver dvärgcollie, men där har du ju en snäll och bra familjehund. Lycka till!

Svar på tråden Skaffa hund, en bra ras....