Några frågor ang hur vi klär våra flickor/pojkar,hur vi tycker klädavdelingarna och om alla "tjej"/"kill" leksaker
Jag håller på med ett projekt där vi vill ändra på ngn attityd..ngt som vi (jag då) ser som ett problem i världen,sverige.. eller liknande.
Mitt projekt handlar om attt jag tycker vi uppfostrar flickor och pojkar för "flickigt" "pojkigt"
hyllorna på leksaknsaffärerna är rosa där matlagsningsgrejjer och andra hushållsartiklar är och hyllorna med bilar och annat är i mörka tråkiga färger. Kläderna för tjejer är ofta tighta i rosa,rött och pojkars blå,svart,grå med döskallar och flames på...
det här är alltså vad jag tycker är fel.. attt vi redan från det at dom är små "lär" dom att flickor sköter hemmet och pojkar bilarna.. visst! jag har spis och så till min son.. men ändå.. kolla leksakshyllorna! finns så mycket jag kan skriva men nu vill jag ställa några frågor!
Det här är alltså vad jag tycker! frågorna och svaren kan kommas användas i en redovisning..självklart anonymt!
1. Anser ni att det är ngt problem hur det finns "pojk" och "flicksaker"? varför?
2. Tycker ni att flickkläderna är lika lekvänliga som pojkars?
3. Skulle det vara bra om det fanns fler neutrala kläder?
4. Skulle det vara bra om leksakerna på "flickhyllan" och "pojkhyllan" blev i mer neutrala färger
det här blev jätte svårt! om ni har lust kan n i gärna få skriva lite vad ni tycker (vet att det finns redan många trådar om detta och att många är less på det,men jag behöver lite "tycken" till mitt projekt)
skriv ingen kritik till ngn annat utan alla får tycka som dom vill!!