• Tola

Några frågor ang hur vi klär våra flickor/pojkar,hur vi tycker klädavdelingarna och om alla "tjej"/"kill" leksaker

Jag håller på med ett projekt där vi vill ändra på ngn attityd..ngt som vi (jag då) ser som ett problem i världen,sverige.. eller liknande.

Mitt projekt handlar om attt jag tycker vi uppfostrar flickor och pojkar för "flickigt" "pojkigt"
    hyllorna på leksaknsaffärerna är rosa där matlagsningsgrejjer och andra hushållsartiklar är och hyllorna med bilar och annat är i mörka tråkiga färger. Kläderna för tjejer är ofta tighta i rosa,rött och pojkars blå,svart,grå med döskallar och flames på...

det här är alltså vad jag tycker är fel.. attt vi redan från det at dom är små "lär" dom att flickor sköter hemmet och pojkar bilarna.. visst! jag har spis och så till min son.. men ändå.. kolla leksakshyllorna! finns så mycket jag kan skriva men nu vill jag ställa några frågor!

Det här är alltså vad jag tycker! frågorna och svaren kan kommas användas i en redovisning..självklart anonymt!

1. Anser ni att det är ngt problem hur det finns "pojk" och "flicksaker"? varför?

2. Tycker ni att flickkläderna är lika lekvänliga som pojkars?

3. Skulle det vara bra om det fanns fler neutrala kläder?

4. Skulle det vara bra om leksakerna på "flickhyllan" och "pojkhyllan" blev i mer neutrala färger

det här blev jätte svårt! om ni har lust kan n i gärna få skriva lite vad ni tycker (vet att det finns redan många trådar om detta och att många är less på det,men jag behöver lite "tycken" till mitt projekt)
    skriv ingen kritik till ngn annat utan alla får tycka som dom vill!!

• Svar på tråden Några frågor ang hur vi klär våra flickor/pojkar,hur vi tycker klädavdelingarna och om alla "tjej"/"kill" leksaker
  • capybara

1. Anser ni att det är ngt problem hur det finns "pojk" och "flicksaker"? varför?

Ja. Det är generellt ett problem att vi behandlar små barn olika beroende på kön, redan från start. Att de förväntas tycka om och vilja leka med olika saker är helt galet.

Nej, i många fall är de inte det. Jag har ingen dotter, men jag har sett att flickbyxor i många fall t.ex. har utsvängda ben = svårare att stoppa ner i skorna, och att flickkläder i "samma storlek" är mindre än killkläderna.

Beror väl på vad man menar med neutrala. Jag klär min son i det jag tycker är fint. Mycket secondhand, mycket sjuttiotalsgrejor i starka glada färger. Hittar jag en fin rosa t-shirt så köper jag den. Däremot tycker jag inte att t.ex. spets och paljetter är fint på varken pojke eller flicka. Inte stora blaffiga "tuffa" tryck heller.

4. Skulle det vara bra om leksakerna på "flickhyllan" och "pojkhyllan" blev i mer neutrala färger

Det vore bra om man tog bort flick- och pojkhylla.

• lönnemåla

Vet precis vad du menar. I våras var jag på jakt efter en wct-overall till mellan tösen, det fanns ingen på tjejavdelningen på Lindex utan bara på killavdelningen. Varför kan inte tjejer ha wct-overaller utan bara fina dressar med byxa o tröja? Blir så irriterad på detta flickiga ibland.

Men tycker samtidigt att det ska finnas lite flickigt, protesterar dock mot denna överdrift överallt.

• Tola

men könsneutrala kläder tänker jag basic.. "mysbyxor" och enkla tröjor i alla färger utan broderi,spets,märken.. ev mer neutrala märken (vad det nu ska vara).. det finns ju många fina nautrala kläder.. typ katvig.. men jag har då inte råd att köpa sånna kläder!

• AstraTrillian

-Ja, för att det begränsar barnen. Det överförs förväntningar på pojkar resp. flickor om hur de "borde" se ut och vad de borde leka med.

-Ibland inte. Klänningar och kjolar kan vara sydda på ett sätt som ger rörelsefrihet= lekvänliga men ofta är de lite för långa och/eller trånga för att kunna krypa, klättra springa i. Dessutom är väl ofta flickkläder tightare?

- Ja, sbsolut. Fler BARNkläder vore trevligt.

-Ja, absolut. Gärna skippa tydliga uppdelningen i affärerna. Gör det enklare för flickor att leka med skojiga bilar och pojkar att leka med roliga dockor

• Tola

tycker också att det ska självklart finnas flick/pojkkläder.. typ klänningar/kjolar.. o så.. var på lindex och skulle köpa "mysbyxor" "basic" ta tre betala för två.. men jag ville ha olika färger så jag tänkte att kanske dom har röda på flcikavdelningen.. och ja dte fanns det i "basic" men då var det tighta utsvänga byxor! jag har gärna röda tröjor/byxor på min pojke.. men inte urtvänga byxor med "gulliga" fickor! jag batikade en body en gång.. skulle bli röd men blev rosa aktig.. jag tyckte det blev jätte fint och den fick min son ha

• Tola

tycker också att det ska självklart finnas flick/pojkkläder.. typ klänningar/kjolar.. o så.. var på lindex och skulle köpa "mysbyxor" "basic" ta tre betala för två.. men jag ville ha olika färger så jag tänkte att kanske dom har röda på flcikavdelningen.. och ja dte fanns det i "basic" men då var det tighta utsvänga byxor! jag har gärna röda tröjor/byxor på min pojke.. men inte urtvänga byxor med "gulliga" fickor! jag batikade en body en gång.. skulle bli röd men blev rosa aktig.. jag tyckte det blev jätte fint och den fick min son ha

• lönnemåla

Jag köper det som är bekvämligast för mina barn när de är på dagis. Utgår alltid från att de ska kunna leka i de kläder och skor jag köper. Men när de ska vara fina på kalas tex så vill jag gärna klä mina flickor fint dvs tycker om tjejkläder, klänningar, kjolar men även snygga jeans etc.

• mludvigs

Ja verkligen! varför ska inte alla barn kunna ha alla kläder?!
    Frustrerande att 'killkläderna' ska ha tuffa tryck eller texter och 'tjejkläderna' ska ha blommor, änglar osv. Även om man inte vill låta sitt barn se könstypiskt ut är det svårt att inte göra det.

Tjej tröjorna är små och tighta. Har flera tjejtröjor till min son och jag har varit tvungen att köpa storlek till 3åring till min son som inte ens är 2.
    Killbyxorna är nästan alltid stora och slappa.
    Nåt mellanting mellan allt skulle vara perfekt. Ej för tight tröja som är bekväm och ej för sladdriga byxor som hänger långt nedanför grenen.

Oh ja!!!!! Verkligen! Bort med alla tryck och eftersom barn ofta är ungefär lika stora oavsett om det är en kille eller en tjej borde ju kläderna vara lika stora i samma storlek.

Jag önskar att man skulle blanda alla leksaker så att de ej fanns 'tjej eller kill'-avdelning.
    Som det är nu känns det ju nästan fel att gå och köpa en liten barnvagn till sin son även om man vet att han skulle älska den!

• Tola

(nu ska jag sluta skriva,bara att jag tycker dte här är ett sånnt "hett" samtalsämne")

• lönnemåla

När det gäller leksaker har jag inga problem med pojk resp flicksaker. Min äldsta är enda tjejen i klassen och leker kanonbra med pojkarna. Just nu är det pokemonkort och fotboll som gäller i skolan och med kusinen är det Bratz. Den allra bästa presenten hon fått var när gubben svepte in en burk med rödfärg och pensel (vi målade uthusen då) hon blev överlycklig!

Svar på tråden Några frågor ang hur vi klär våra flickor/pojkar,hur vi tycker klädavdelingarna och om alla "tjej"/"kill" leksaker