• Vågen

SGI-nollad, vad innebär det?

Okej, om jag inte tar ut fem dagar/vecka när Isak är ett år blir jag nollad vad jag förstår... Vad innebär det för mig och min sambo? Vem är det som blir nollad är det både två och blir man nollad för all framtid eller vad händer?? Är det så att om jag jobbar 75% så får jag ut 80% av 75% eller vad innebär det? Om jag jobbar 100% händer inget då?
    Kan ngn med bra och riktig koll förklara?

• Svar på tråden SGI-nollad, vad innebär det?
  • Bennie

Vill du behålla din SGI efter det att barnet fyllt 1 år, så får du jobba fullt eller ta ut FP fullt. Du kan också mixa. Om du inte tar ut fullt så sänks din SGI till din verkliga inkomst.

Gick det att förstå? Känns som ett rörigt ämne...

Kram

• delifi2

du behöver inte ta ut dom sgi grundande dagarna utan du kan mixa med dom lägsta dagarna.

typ du tar ut 3 dagar fp och 2 dagar lägsta ersättning

• ebben

Det blir väl bara du som blir nollad,inte din sambo.Om det är du som ta dagarna..... Inte för all framtid,det återställs väl när du jobbat ett visst tag sen.
    RIKTIGT vad det innebär kan jag inte svara på.

• firhilwen

Nollningen innebär att man inte får ut sjukpenning om man blir sjuk, och det är den som är hemma just då som blir nollad.

Du får ut 80% av din sjukpenninggrundande inkomst (årsinkomsten minus ca 3% enligt FK)

Nollningen är inte för all framtid, men det tar 6 mån för att få ny SGI.

Hoppas att du blir LITE klokare på detta, FP, SGI m m är en himla djungel!

• Vågen

Så om jag går tillbaka och jobbar och sambon som tar ut FP när Isak är ett år och tar bara ut två dagar i veckan så är det han som blir nollad? Och om han jobbar 100% när han kommer tillbaka efter pappaledighet och blir förkyld i två veckor? Får han en lägre SGI då?

"Om du inte tar ut fullt så sänks din SGI till din verkliga inkomst."
    SGI grunadr sig väl alltid på ens inkomst inte ngt annat? Fattar lite trögt...

• firhilwen

Tror att det som avses är ifall man bytt jobb och därmed fått en annan nivå på inkomsten...

Som jag förstår min intervju med en dam på FK så blir det tydligen på det viset att man måste ta ut minst 5 dgr/v för att få behålla SGI.

Om det handlar om en så kort tid som 14 dgr sjukdom så är det väl arbetsgivaren som betalar ut sjuklön? Då har SGI inte så stor betydelse vill jag tro.

Vill ställa frågan om han kommer att vara helt ledig från jobbet under den tiden eller om han kommer att vara hemma 2 dgr/v och jobba resten?

Är han hemma på heltid så kan det ju vara idé att ta ut de där irriterande 60-krdagarna under de andra dagarna i veckan? De blir ju annars kvar till sist och man tycker ju att det inte är lönt att vara ledig för 60 kr minus skatt...

• Mums

Såhär har jag förstått det hela ...

Man får INTE sänkt sgi om man jobbar de vardagar man inte tar fp.

Den sänkta sgi:n gäller inte för resten av den föräldrapenning man tar ut, bara för sjukpenningen om man skulle bli sjuk.

Sgi:n sänks inte på grund av att man blir sjuk. Blir man sjuk så ska man ju sjukanmäla sig (om man är föräldraledig kan man också sjukanmäla sig, så den andra föräldern kan ta ut fp medan man själv får sjukpenning).

Den sänkta sgi:n blir den inkomst man faktiskt har när den sänks. Alltså, om du jobbar en dag i veckan, tar fp två och bara är hemma utan fp två dagar så får du sgi motsvarande en femtedel av lönen (eftersom du jobbar en av fem dagar).

Om du sedan börjar jobba fullt igen så har du tillbaka din fulla sgi när du har jobbat i sex månader.

• Vågen

Kramizza:
    Han kommer vara hemma heltid och jag jobba heltid. Sedan kommer han att direkt gå tillbaka till heltid igen efter ca6-8 månader... Då kommer jag vara hemma i ca 2 månader på heltid för att sedan gå tillbaka och jobba igen på kanske 75% eller ngt sådant...
    Smart av mig att skriva det där med 2 v... Vet jag väl att Ag betalar 3 veckor och sedan går FK in! Måste vara gravidhjärnan som funkar nu...
    Sedan undrar jag vad det är för positivt att man tar ut lägsta nivådagarna istället för SGI-dagar nu? Dagar som dagar eller finns det en poäng med att ta dem snabbt?

• linhen

Det gäller väl bara om man skulle bli sjuk? Att man får lägre inkomst? För visst får man väl behålla samma SGI för nästa barn om man blir gravid inom 1 år och 9 månader?

• klarafina1

det räckert att du jobbar heltid eller är arbetslös och stämplar anmäld på
    af på heltid.
    så sa dom till mej när jag ringde och frågade vad som gällde efter 1 års ålder.

Svar på tråden SGI-nollad, vad innebär det?