• Lilja07

Vaccinerar ni era katter??

Vi gör det varje år & ser det som en självklarhet, men hur många gör det egentligen? Vi gör det för att katterna ska må så bra som möjligt...

• Svar på tråden Vaccinerar ni era katter??
  • Skärgårdsfru

Lallan

Angående om man ska vaccinera varje år eller vartannat hänger på om veterinären använder levande vaccin. Alla veterinärer använder inte det.

• Skärgårdsfru

IssaPissa

Nu är detta lite off topic kanske men du nämnde det själv, detta med avmaskning. De aktuella rekommendationerna kring avmaskning är att man ska avmaska katten som kattunge. Därefter ska man endast avmaska den vid tydliga tecken på mask. Vare sig den är inne eller utekatt. Avmaskningsmedel är starkt för kattmagen och det finns stor risk att masken blir resistent mot masken och därför inte kommer att hjälpa sen. Därför bör man också byta sort lite då och då.

• Skärgårdsfru

siamesen

Jag har aldrig hört talas om att man vaccinerar sin katt mot rabies. Vet du något kring hur stor risken är för att en katt ska drabbas av det? *nyfiken* Sen undrar jag, leucose är något slags virus va?

• siamesen

Leucose är FeLV..ett virus, dödare nr ett (förtuom olyckor)..liknande aids hos människan.

Jag bor i frankrike och mina katter reser därav anledningen till rabies vaccinationen här

• Skärgårdsfru

Aha jo men det vet jag ju vad det är Hade bara inte hört namnet leucose på det.

• siamesen

Säkert det franska ordet för det om jag tänker efter

• Rigmor Mortis

Japp, jag vaccinerar.

FeLV = felint leukosvirus, ger cancer. Min första katt dog i leukos.
    Katternas motsvarighet till HIV = FIV

Svar på tråden Vaccinerar ni era katter??