• Venezuela

Paella - är det ngn som har lagat det?

Jag ska ha tjejmiddag på fredag och tänkte jag skulle göra paella, men jag har ngr funderingar. Det står i receptet att man ska steka riset en stund i början. Ska man verkligen steka på det råa riset? Sen ska det vara vin i och jag undrar om jag kan köpa matlagningsvin i mataffären eller om jag ska använda systembolagsvin. Vet du/ni?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Paella - är det ngn som har lagat det?
  • Jonna1974

Hej!
    Kul att du ska göra paella..det är ju så gott..Jag har alltid bara kokat riset med saffran det står inget i min bok om stekt ris..Vin? Är du säker på att det är rätt recept? Det ska inte vara nått vin i paella..Det har jag aldrig hört talas om..men ett tips är ju att det kan bli lite torrt när man äter det så jag har lite creme fraiche blandat med saffran på bordet som man kan ta en klick om man själv vill...Lycka till!!

• Iluna

ja de e bara å stek riset lite innan, tillsammans med löken å vitlöken och saffranet..jag har aldrig gjort en paella med vin i, så de vet ja faktist inte..e du osäker så skippa det ;0) ett tip e att ha majs i, blir jätte gott...du kan ju köpa en majs å ärt blandning ;0)

• Iluna

å efter du stekt riset nån minut, i med buljongen du har gjort..men spara lite, kan va bra att ha i när alla andra ingridienser ska värmas tillsammasns med risblandningen, så de inte blir tort..

• Venezuela

Åh, va bra det är att få lite tips. Ska definitivt ha en skål med creme fraiche bredvid. Däremot är en tjej både laktos och glutenintollerant så jag får hitta alternativa produkter.
    Ska nog ta och häva i lie majs också. Hittade receptet på Ica´s sida och det står att det ska vara 2 dl vin i. Tror ni jag kan ha i lite extra vatten ist?
    Bifogar en länk till receptet
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=352853

• lurv

Vin ger en annan smak än vatten och alkoholen kokar ju bort så även om någon av er är gravid eller ammar så är det igen fara att äta den. Fördelen med att göra en paella är att du kan ha i precis vad som faller dej in och som du har hemma just då. Du kan blanda t.ex kyckling och skaldjur samt ätror majs och paprika. Servera gärna med en skål aioli och citronklyftor.

• Venezuela

lurv: oki, då kör jag på vin ändå. Vet du om man ska ha matlagningsvin? Aioli va också ett bra tips, tack tack

• lurv

Funkar med vanligt vin, helst rött om du har kött i och vitt för kyckling och skaldjur.

• Venezuela

Jag ska ha i kyckling och räkor, så det får bli vitt...

Svar på tråden Paella - är det ngn som har lagat det?