• laral

Vilken gröt och välling får era 18-månaders?

Vår son är 18 månader och vi ger honom fortfarande Sempers barngrötar och välling. Hur gör ni andra med barn i samma ålder. Har ni gått över till vanlig gröt tex manna- och havregrynsgröt och gomorronvälling? När ungefär brukar man rekommendera vanlig gröt? Vår son är petig med maten i vanliga fall, ratar tex ofta kött och det har därför känts bra att veta att han får i sig ordentligt med tex järn.

• Svar på tråden Vilken gröt och välling får era 18-månaders?
  • Amorella

Vanlig gröt kan man ju ge från början om man vill, men vi ger fortfarande köpegröt eftersom vår tjej äter så dåligt. Faktiskt så är hennes favorit Sempers majs-havre-gröt (från 4 månader...) Men hemgjord havregröt slinker också ner ibland!

Välling - då får hon Sempers milda fullkornsvälling (från 8 månader). Hon klarar inte mer fibrer utan att bli hård i magen. Men man kan ju även fortsätta ge 6-månadersvällingen hela förskoleåldern om man vill.

• Flamma

melvin äter havregrynsgröt eller mannagrynsgröt på kvällarna. funkar även med tomtegröt =) han har aldrig ätit pulver gröt, så han började med havregröt när han var 4 mån +. Enligt rekomendationer från BVC.

• Fille Fjonkan

Min 18-månaders äter mannagryns- och risgrynsgröt och hon älskar det. Havregrynsgröt har jag aldrig provat för hennes storebror vägrar att ens smaka det.

Vällingen hon får är fullkornsvälling, från 12 månader.

• Göteborgstjej

Havregrynsgröt om hon får gröt, kanske typ en gång i veckan. Är du orolig för järnet kan du ge aprikospure på gröten, massa järn i det.

Sempers välling från 1år.

• Jen80

TS: Det är väl jättebra med Sempers barngröt och välling! Det är ju som sagt mer järn i det och vällingen kan man ge tills de är i skolåldern om man vill.
    Vår son är 16 mån och han äter Sempers gröt varje morgon. Är både smidigt och nyttigt. Kommer nog ge det ett bra tag till.
    Ibland kan jag ge risgrynsgröt eller mannagrynsgröt för att variera, men det blir oftast isf till mellis eller kvällsmål.
    Vällingen kommer han få på kvällen i förhoppningsvis några år till. Är jättenyttigt och mättande. Han får det även på morgonen runt 6-tiden, så även om jag alltid serverar gröt till frukost runt 8, så är det inte alltid han äter av den...

• Jambosana

Han gillar bara Nestlés osockrade fullkornsgröt fr 8 mån.

Svar på tråden Vilken gröt och välling får era 18-månaders?