• Hopey

fler gravida med APC-resitens?

har just fått reda på att jag har APC-resistens, och är troligen gravid nu. väntar med att testa tills jag är definitivt en vecka över tiden. detta kan förklara mina tidiga missfall i år. skulle gärna vilja komma i kontakt med någon med samma problem - vi ska visst vara 10% av befolkningen... det jag undrar över är hur mycket större risken för missfall kan tänkas vara, har kollat en massa på nätet men ej hittat nåt vettigt svar.

stort tack på förhand! "Hopey"

• Svar på tråden fler gravida med APC-resitens?
  • Tualisa

Hej! vad betyder apc-resistent? så många begrepp nuförtiden när man är under utredning

• Rymdmamma

tror inte det finns nått samband..

APC resistensen styr iaf bland annat hur blodet koagulerar enklare.. det kan även vara en bidragande orsak till vissa cancerformer tror jag, men i övrigt tror jag inte det påverkar hälsan så mycket som du är rädd för med tex. risk för missfall.

• Carro

Det beror nog lite på vilken form av APC resistens du har, om den är heterozygot eller homozygot.

Jag fick påbörja medicinering med Fragminsprutor redan under behandlingen inför vår icsi, men det var pga att jag har andra faktorer med som kan orsaka ökad missfallsrisk.

Här är iaf en länk till dig där det finns lite info;
    http://www.obst.mas.lu.se/perinatal/apc/

APC resistens kan inte bidra till cancer!!!!

• Elin 70

Hej!
    APC resistens är att du lättare kan få bloproppar. I samband med hormon behandlingar (IVF, p-piller, och som gravid. Du behöver därför skydda dig med blodförtunnande sprutor under graviditeten. Vad jag vet så är det ingen ökad cancerrisk el missfallsrisk. Långa flygresor, eller när du är stilla sittande länge är också blodproppsrisk. Så se till att skydda dig.

Lycka till!

• Hopey

tack, snälla för alla snabba svar! bokar tid hos gyn nu... kanske kan det få lov att funka denna gång? så knäckt efter MF

Svar på tråden fler gravida med APC-resitens?