• stjärndamm

Stress påverkar missfall...!!

Jag har själv haft tre missfall o vi håller på med en utredning nu!
    min gynläkare sa att stress verkligen påverkar missfallsrisken.
    Hur är det med er andra som fått missfall!Har ni stressat mkt?
    Själv är jag väldigt stressad lagt!

• Svar på tråden Stress påverkar missfall...!!
  • Vildrosen

Jag har stressat mycket med jobb och barnlöshet, men blev med barn precis då jobbstressen lagt sig. Jag fick MA och jag tror inte att det beror på stress. Jag var förvisso stressad av oro över graviditeten, men det är väl alla mer eller mindre. Mitt tips är att gå ut och gå! Motion gör att stresshormonerna minskar.

• Skeppet

Jag har 2 missfall bakom mig efter IVF. Så jag är stressad av barnlösheten. JAG mår inte bra av att bli gravid för jag väntar på blödningen. Nu skall jag få ett fryst ägg och om jag blir gravid skall jag gå ner och jobba på 80 % de tre första månaderna. Man måste prioritera!!! JAg trodde aldrig att jag skulle kunna sjukskriva mig pga av detta, men har förstått att jag måste lyssan på min kropp. Jag går även hos en akupunktör för att skapa balans i kroppen. Lycka till.

• greta2

Jag läste Per-Anders Fogelstöms Stockholms böcker. Jag vet att de är uppdiktade men man levde mycket hårdare förr. Man jobbade mycket mer och var nog stressad på ett annat sätt. Jag vet inte hur många missfall de fick (aldrig i böckerna) men barn föddes det ju, i plural. Visst kan stress påverka, det tror jag, men frågan är HUR mycket.
    Kvinnor föder ju barn efter våldtäkt också.

• stjärndamm

Ja fast om man är kronisk stressad.. stressad hela tiden!! så att det drabbar hela kroppen!
    När jag blev gravid så slappnade jag av slutade röka blev mindre stressad...
    Men fick ändå missfall(mitt 3:e)
    Kan ha berott på att jag stressade mkt innan!
    har man stressat i många år så sitter det kvar där länge!!!

• Skeppet

Stress kanske påverkar äggkvaliteten - vad vet jag. Men jag tror att man inte skall lägga för mycket vikt vid stressen. Barn föds under alla förhållanden; i krig, i svält och vid annan livsfara. Att stressa ner är bra för kroppen och graviditeten och är man kronisk stressad som du stjärndamm kanske du också skall prioritera - vad är du stressad för?

• Filippinan

Enligt en undersökning som genomfördes vid Sahlgrenska i Göteborg hade stress ingen som helst påverkan på hur IVF lyckades/misslyckades. Det säger kanske inget om hur stress inverkar på "vanligt barnaskapande" men i fallet med provrörsbefruktning spelar det tydligen ingen roll om man är stressad eller inte.

The more you ignore me, the closer I get
  • stjärndamm

Men jag behöver ingen provrörs befruktning jag blir väldigt lätt gravid men har svårt att behålla dem!!

Jag har ett enormt stressat jobb som gör att det är sårt att stressa ner när man kommer hem....!!
    stressar 8 timmar på jobbet...
    sen r det svårt att varva ner!
    Jag jobbar med sjuka människor!
    Som r behov av hjälp!

• Filippinan

Ja, men jag menade bara att det inte alls är bevisat att stress påverkar eller leder till missfall. Tvärtom verkar det ju INTE ha någon påverkan på detta. Upprepade missfall kan bero på biologiska faktorer som att din hormonproduktion inte fungerar och så.

The more you ignore me, the closer I get
  • greta2

Sedan kanske hormonbalansen påverkas om man är stressad länge. Tror att höga kortisolnivåer kan ge ökad allergi. Åtminstone var jag mycket mer pollenallergisk då jag var mycket stressad en längre period.
    Fast jag vet inte om det verkligen påverkar hormonerna som har med barnfödsel att göra. Det är bara en tanke.

• AHöst

Nar jag hade mina 2 mf sa var jag nog det lugnaste jag varit pa lange. Men det ar ju slut med det da nar vi nu forsoker bli gravida en tredje gang....

Svar på tråden Stress påverkar missfall...!!