• Sull Sara

hur rengör man gruset i akvarium ordentligt?

En av mina fiskar dog för ett tag sen o den andra hoppade ur skålen härom dagen, så nu är det dags att rengöra gruset ordentligt, usch va hemskt det låter. men men. vet att man inte ska ha guldfiskskålar men det va det ja hade o va precis på väg att köpa ngt annat..

• Svar på tråden hur rengör man gruset i akvarium ordentligt?
  • MissS

Vi har en slang som suger upp gruset samtidigt som vattnet rinner ur. Finns på djuraffärern. Den är riktigt bra!
    Kanske lite stor och bökig till en skål?

Filip 020527, Vilda 051212 och BF 070215 + *KÅRV- ett bättre Familjeliv*
  • Skärgårdsfru

Gruset rengör du med en slang. På djuraffären köper du en slang som har en ventil i ena änden. Då går det att rengöra utan att gruset åker in i slangen.

Kommer du att köpa ett riktigt akvarium nu?

• MissGoodie

Köp en dammsugare. Finns i de flesta djuraffärer och är inte alls speciellt dyra :)

• Sull Sara

ja ja har haft ett större akvarium förut men nu bor ja inte så stort men ville ändå ha fiskar, dom har levt väldigt länge nu men känner ganska mkt skuldkänslor om ja ska va ärlig! ja om ja ska skaffa några fler fiskar så blir det ett helt nytt akvarium, funderat på ett mindre 6.kantigt, ngn som vet om dom är "bra" för fiskarna?!

• Sull Sara

dammsugare låter smart, men ja tänkte mer nu på eftersom ja inte kommer använda detta akvarium mer o gärna vill ha gruset helt rent till nästa gång, kan man inte koka det lr ngt likannde?

• Flissi

Dammsugargrejen kanske är lite väl bra för en skål...
    Häll över överlevande fiskar i en spann
    koka gruset i stor kastrull. Är det mkt tar man lite i taget.
    Häll över det kokade gruset i en sil & spola med vatten & rota runt ordentligt så skräpet försvinner.

Haha..det lät som ett recept!! :0)

• RosFlickan

själv hade jag ett mindre akvarium, rymde kanske 5 l ca, men iaf.
    jag hällde ut allt grus i diskhon, spolade av med varmt varmt vatten flera gånger innan jag fyllde upp med lite vatten i hon, "rörde om i grytan" med en diskborste, som jag endast hade till detta, innan jag slutligen sköljde av med kallt vatten och la tillbaka det i akvariet.

• Skärgårdsfru

Missförstå mig rätt nu men det är bra att du har dåligt samvete över att ha satt fiskar i en skål. Bättre det än att vara en samvetslös person som skiter i hur plågsamt det är för fisken.

Dom sexkantiga kan vara bra om du har små fiskar och inte för många. Det beror ju givetvis på hur många liter det akvariumet du har tänkt dig är på?

• marvella

Innan man startar upp akvariet med ny grus så ska man i alla fall skölja av den noggrant. Även om jag rengör med s.k dammsugare brukar jag skölja stenarna/grusen ordentligt ca 1 gång om året eller så.
    Då tar jag en helt ren spann jag aldrig haft rengöringsmedel eller något annat i. Fyller på vatten från duschen, gräver runt och häller ut vattnet. Detta upprepar jag till jag upplever vattnet som rent och jag är nöjd. Lycka till!

• Hannah76

När jag hade akvarium för massa år sen, så hade jag gruset i ugnen för att det skulle bli riktigt rent.

• Fraise

OBS OBS! Något att tänka på vid rengöring i både skål och akvarium: Om ni gör en sk "storstädning" så tänkt på att om vattnet varit smutsigt länge (dvs ni har slarvat "lite" vid byte av vatten typ )så tänk på att fiskarna kan bli sjuka av ett för drastiskt byte till en mkt renare miljö... OCH när ni tokstädar sådär så försvinner alla de bra bakterier som finns och behövs för att brya ned fiskarnas avföring mm. Dvs. ni kan råka ut för nitrit i vattnet som är giftigt för fiskarna.

• Sull Sara

Skärgårdsfru: Nä missförstår absolut inte, ja har ju tänk på att skaffa ett nytt akvarium hela tiden sen ja köpte fiskarna, men har fördröjt det hela tiden eftersom ja ja inte hittat ngt som passat.
    Eftersom ja inte hade en allt för stor skål så fråga på djuraffären hur många ja kunda ha i o dom sa 2 så ja har bara haft det. o när den första dog nu för ngn månad sen började ja kolla upp lite mer om akvarium men sen i söndags när ja kom hem sent o hitt amin fisk på golvet börja ja stor böla o herregud har sällan känt mig så elak!
    så nu blir det ett nytt akvarium innan det blir nya fiskar ivf!

• gnagaren

Trädgårdslag och en avskuren petflaska

• Skärgårdsfru

Sull Sara

Superbra att du tänker så Tråkigt att båda dina fiskar dog. Min ena gudlfisk dog för inte så länge sedan. Hon blev 15 år gammal. Min "tant"-fisk

Ofta går man ju på vad de i djuraffärerna säger. En av de lokala djuraffärerna här där jag bor annonserar alltid ut guldfiskpaket med skålar fastän det är olagligt med fiskskål nu. Jättedåligt tycker jag. Dom bryr sig bara om att tjäna pengar.

• Udda

Jag rekommenderar att koka stenen - om du ska byta akvarium. Precis som nån skrev här uppe - koka det - å sila av det sen....

När du byter akvarium så häll gärna i ett preparat som hjälper till vid vatten/akvariebyte.... anti stress eller nåt heter det

• Skärgårdsfru

Ja och förutom att hjälpa naturen på väg genom att köpa medel för vattennivån så skall man låta ett nystartat akvarium stå i en vecka utan fiskar.

• Sull Sara

ska man ha i antistress medel när man först gör i ordning akvariet ( alltså ngn vecka inna) lr ska man vänta med det tills man precis innan man köpt fiskarna?

• Aengelgirl

När vi hade fiskar innan så hällde vi ner all sand i en stor hink, vi stoppade ner en slang i botten på hinken och spolade sanden en bra stund för att bli av med alla partiklar, vi vevade runt med jämna mellanrum med antingen en slev eller med armen, vi sköljde tills vattnet var klart. Sedan kokade vi sanden och därefter sköljde vi den igen för att få den att svalna. Hällde ner sanden i akvariet igen och fyllde på med gammalt vatten som fått stå i flaskor ett tag.
    Givetvis hade vi alla fiskar i en spann med deras akvarievatten i, så när akvariet var färsdig städat så fick de tillbaka det akvarievattnet som varit i hinken samt det gamla vattnet vi haft i flaskorna samt lite nytt vatten. Fungerade jättebra och fiskarna blev aldrig dåliga av det.

Gravid i V.24!! Är du med i KÅRV www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • SusanneSJ

Jag brukar koka all grus/sten osv och sedan skölja allt i en sil! Det bra med detta är att algerna på stenen/grusen osv dör och det tar längre tid innan det kommer tillbaka igen jämfört med att bara spola och skrubba av det lite!

Svar på tråden hur rengör man gruset i akvarium ordentligt?