• Amorella

Är det fel att säga "dagis" istället för "förskola"?

Ett nytt hett diskussionsämne!

Många på Familjeliv verkar ta väldigt illa upp när folk skriver dagis istället för förskola. Vad tycker du? Är det rätt eller fel att säga dagis? Och är det så att det främst är förskolepersonalen som reagerar så starkt? Varför? Motivera gärna ditt svar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel att säga "dagis" istället för "förskola"?
  • Mickis74

Spelar väl ingen roll vad man säger......huvudsaken man vet vad det är man pratar om.

Jag säger dagis och dagmamma....för jag tycker det är enklast, men nog sjutton vet jag att det heter förskola och dagbarnvårdare nu för tiden.

• Helen H 79

jobbar på förskola, men säger oftast dagis!

Jonathan **050612**
  • Aia78

Vi har alltid sagt dagis. Förskola för oss är 6 årsverksamhet.

• medistra

jag arbetar som förskollärare själv och anser att ordet "dagis" är nedlåtande mot vår verksamhet

sedan vi fick en egen läroplan att arbeta efter enbart för förskolan 1994 så tycker jag också att man ska benämna vår verksamhet som "förskola"

vi arbetar nu, precis som skolan efter en skolplan

innan vi fick vår läroplan hade vi ingen skolplan att arbeta efter och det var ju på den tiden alla sa "dagis" om vår verksamhet, mycket har hänt med versamheten sedan dess och därför anser jag att det är viktigt att man inte blandar ihop den gamla tidens "dagis" med förskolan, därför bör man inte heller benämna verksamheten som "dagis" precis som man inte bör säga "dagistanter" om våra högskoleutbildade pedagoger som arbetar där

• luddigamaskrosen

Säger dagis och tycker att det är helt okey att säga det.

• Tigger is a she

Jag kan inte rösta för inget alternativ stämmer på mig.

Jag tycker nämligen INTE det är PRECIS LIKA BRA att säga "dagis" som "förskola", eftersom det faktiskt heter "förskola". Men jag tycker DET GÅR BRA att säga "dagis".