• ming

Brun sallad dålig?

Jag hade skurit upp ganska mycket sallad för ett par dagar sen, och det har stått i kylen under tiden. Nu har de börjat bli lite bruna, ni vet, som sallad brukar bli. Men är det verkligen dåligt, eller är det bara så att det SER ofräscht ut?

Kossan af Svammel
  • Svar på tråden Brun sallad dålig?
  • AnnMarie

Kan inte svara på din fråga, men jag kan ge ett tips så den inte blir brun. Om det är vanlig sallad (isbergssallad). Ta en bruk med lock och lägg den i vatten salladen. Då håller den sig fin en stund till (någon dag extra).

• LindaHelen

enlkast är att ta en liten bit och smaka är den inte god ät inte resten så sa min chef en gång

• ming
    LindaHelen skrev 2006-10-18 22:25:00 följande:
    enlkast är att ta en liten bit och smaka är den inte god ät inte resten så sa min chef en gång
    Ja, den var ju inte äcklig, så jag tror att den bara ser ofräsch ut. Men jag är inte säker, så jag var tvungen att kolla om någon annan visste.

Annars ska jag prova det där med vattnet! Det kanske är så att det blir lättare brunt när vattnet försvinner ur salladen. Precis som att paprika blir skrynklig när den tappar vatten, fast den ändå inte blir dålig.
    Kossan af Svammel
  • Mikkel räv

Jag tror att det som blr brunspräcklig på Isbergssald är socker som fälls ut när salladen reagerar på luften. Enbart färgförändring är isg inte mer farligt än att äta bananer som blivit bruna. Ändras konsistensen är det mer "allvarligt"!

Svar på tråden Brun sallad dålig?