• Viktoria74

Skidkläder

Jag har inte skidat på år och dar (utför / annat) och nu mitt i allt finns 2 resor inbokade kommande säsong med jobbet. Vad sjutton har man på sig och var får man tag på det? Skidor kan man ju hyra..Ska till Sälen och sen nån annanstans här i Sverige i januari och mars.

• Svar på tråden Skidkläder
  • MiaB72

Skidbyxor och jacka bra svar va? Men det finns hur mycket som helst att välja på nu i alla olika prisklasser! Finns i sportaffärer, HM och säkert många andra ställen.

• Viktoria74

Behöver man nån typ av speciella kläder under? Eller några grejer till?

• Alle

Hur mycket pengar har du tänkt lägga?
    Nu är ju dagens funktionsplagg så snygga att man kan använda dem jämt.

Så här klär jag mig när jag ska åka skidor.

Sport-BH och Trosor
    Superunderställ
    1 par - endast ETT inga flera - par skidstrumpor
    om kallt - en microfleecetröja och byxor, eller bara tröja
    överst en skidjacka i funktionsmaterial som andas, samt byxor i samma material, bra mössa och ordentliga skidhandskar.

I min familj använder vi främst HellyHansen, Cross, Craft och Peak Performance men jag vet att Intersport och de andra stora kedjorna har bra kvalitet på sina egna märken.

Det viktiga är att materialet andas, jag har en sk skaljacka utan tjock fodring.

Helt suverän!!
    Har åkt skidor i -30 klädd enligt ovan utan att frysa.

• Viktoria74

Tja jag har inte funderat på pengar än, men kanske inte för dyrt eftersom jag trots allt åker väldigt sällan.

• Alle

Ett bra skidställ har man alltid användning för om man bor där det blir hyfsat med snö, även om man inte åker så mycket.
    Kläderna blir inte våta och man kan vara ute länge utan att frysa
    Jag åker ca 1-3 gånger per år, sambon betydligt oftare, men vi promenerar, åker skidor, leker i våra skidkläder också. De är jättebra som utekläder på vintern.

Det jag menar är att det kan vara värt att lägga pengar på ett snyggt och multifunktionellt skidställ

• Viktoria74

Ja det låter ju vettigt, är ju mycket ute med barnen på vintern.

• Alle

Precis, kläderna är gjorda för att man ska kunna röra sig och tål lite hårdare tag.

Jämför med tex en dunjacka som visserligen är varm och skön men man blir svettig som en gris och den blir blöt, tar lång tid att torka och är svår att tvätta.

Svar på tråden Skidkläder