• Maria från Bahia

Ni som låter barnen sova på mage se hit!

Jag vet att det är risk för plötslig spädbarnsdöd så jag behöver inte några sådana svar........

Men vår son KAN INTE sova på rygg pga kolik. Max 5min. I vagnen ok när man går men inte stilla.
    Hur orolig ska man vara? Vad är det som gör att det är farligt? Att de kan kvävas? Att det är tungt att andas på mage? Eller något annat? På natten har vi inte vågat mer än att han sover på min mans bröst, men så kan man ju inte fortsätta i månader. På dagen har man ju honom under övervakning!

Erfarenhet? Hur orolig ska man vara?

• Svar på tråden Ni som låter barnen sova på mage se hit!
  • Silverkatten06

Jag har ingen erfarenhet eftersom min son sover på rygg, men det finns andningslarm att köpa. Vet inte exakt hur de fungerar, men det kan ju vara värt att kolla upp om ni ska lägga honom på mage...

• Sanda

Min kille sover bara på mage, men då har vi andnignslarm, känns tryggt. men nu börjar han iof bli stor nog att man kanske inte behöver bli lika orolig

• Catte

Min kille låg på mage nästan jämt eftersom han sov bättre då. Jag hade inget larm utan såg till att jag kollade honom extra mkt under natten... men om du är orolig så köp ett larm så borde det inte göra något att han sover på magen!!!

• Lindis41

min dotter sover oxå mkt bättre på mage och vi har inegt andninslarm..risken för psb minskar hela tiden...riskerna m psb ökar om barnet är fött för tidigt,om modern har rökt undergrav osv...om du vill köpa andningslarm finns det bra på blocket man kan även hyra om du går in på andningslarm.se

• holi

Vår dotter har också sovit på mage, sedan hon började vända sig själv,(när gör de det, 4 månader, kommer inte ihåg hon är 1 år och 3 månader nu). Vi hade inget andningslarm men hade också andan i halsgropen och ångest typ hela första året, så nu inför barn nummer 2 kommer vi att ha andningslarm, för vår egen trygghets skull. Kostar ju typ 1500 kr, så det är ju inga pengar direkt.

• minnapinna

kan du inte göra så att du låter honom somna på mage o sen vänder du honom till ryggläge?

• Pyret 78

vår son har sovit på mage sen dag 1. vi har inget andningslarm heller. på BVC tyckte de att jag skulle fortsätta låta honom sova på mage om det var det han ville. när jag la honom på rygg illskrek han tills jag vände honom igen.

• papayan

Förr när man la barnen på mage så dog ca 140barn per år i PSD, sedan ryggläge rekommenderades så dör ca20 barn per år. (OBS ca siffror)
    Man vet ju egentligen inte anledningen varför vissa barn drabbas av PSD, så till ts fråga, hur orolig ska man vara?
    Att det är säkrare med ryggläge förstår och vet du säkert själv, så det är bara du som kan avgöra hur orolig just du är, risken för PSD är som sagt ganska liten, men om det skulle hända, hur känns det då när man gått mot rekomendationen? Det är väl det man får fråga sig själv.
    Själv var jag super nojjig och skulle aldrig ha lagt Tilde på mage, men som sagt, det är en rekomendation och ingen lag.
    Tids nog kan ju barnen vända sig själva så det är ju inte så lång tid som man behöver hålla på och lägga dom på rygg, men jag förstår att det är ett problem om barnen inte vill sova så.
    Kanske sidläge kan funka?
    Det man ska tänka på är att ju fler som kommer lägga sina bebisar på mage, ju fler fall av PSD kommer det troligtvis att bli..

• Elin W

Båda mina har alltid sovit på mage..dom har vägrat ligga på rygg så vad gör man?
    Jag kan själv inte sova på rygg så det ligger väl i släkten

• SmileyMalin

Dottern har alltid sovit på mage, hon hatar ryggläge! Nu är hon fem månader och har börjat vända sig själv lite hur som helst så nu känns det inte lika otäckt längre... Med nästa barn lär det nog bli andningslarm.. fast Nellie sover ju dom sista timmarna hos oss varje natt så då hade det ju ändå inte funkat...

Enligt mitt BVC är det ok för dom att sova på mage när dom klarar av att hålla upp huvudet ordentligt.. så antar att det har med kvävningsrisk att göra... fast min dotter har aldrig legat med ansiktet neråd, hon har alltid huvudet åt sidan, och vi har aldrig haft nån kudde till henne just för att vi är rädda för kvävningsrisken..

Svar på tråden Ni som låter barnen sova på mage se hit!