• Maria från Bahia

Ni som låter barnen sova på mage se hit!

Jag vet att det är risk för plötslig spädbarnsdöd så jag behöver inte några sådana svar........

Men vår son KAN INTE sova på rygg pga kolik. Max 5min. I vagnen ok när man går men inte stilla.
    Hur orolig ska man vara? Vad är det som gör att det är farligt? Att de kan kvävas? Att det är tungt att andas på mage? Eller något annat? På natten har vi inte vågat mer än att han sover på min mans bröst, men så kan man ju inte fortsätta i månader. På dagen har man ju honom under övervakning!

Erfarenhet? Hur orolig ska man vara?

• Svar på tråden Ni som låter barnen sova på mage se hit!
  • Violerna

Min yngsta dotter har alltid sovit på mage... Hade också kolik de 2-3 första månaderna. Barnmorskan varnade oss också för det, men vad göra då?!? Nu när hon är 1 år sover hon dock i alla möjliga ställningar! (Och överlevde, uppenbarligen!) /Viola.

• Floria

Jag tror att det är bättre att bebisen får bra sömn än att man ska oroa sig för psd - hemskt men sant. När jag var liten sov jag jämt på mage med ansiktet nerpressat i en kudde. Rökning är en mycket större risk än magläge enligt min ssk till svärmor.

• Maria från Bahia

Tack för tips. Andingslarm var en tanke, men vår usla ekonomi tillåter inte det (så säger man väl inte om något som kan rädda liv, men så är tyvärr sanningen).

När de kan vända sig själva ska det ju vara ok, så det är jag inte orolig för. Men att vara vaken 24 timmar om dygnet eller ta risken....svårt val som sagt, men det känns som om det blir det sista. Håller upp huvudet gör han utan probllem så det är väl plus i kanten

• xandra84

vi har låtit vår dotter sova på mage sen hon va ca 5 veckor...läkaren sa att när dom blir 3 månader är det inte så farligt mer o vår dotter är 3 månader o nästan 1 vecka o inget har hänt...hon sover sååååå mycket bättre...vi har inte haft andningslarm...prova att ha honom på mage när ni är i samma rum om han sover en stund på dagen o se hur han gör när han vänder huvudet...

jag har aldrig varit orolig för psd!!

• Lorina

Har haft 3 av 4 barn på mage från första stund. Den 4:e ville inte hon trivdes bäst på rygg och gör så än idag och hon är + 2 år, hennes tvillingsyster däremot vill gärna ännu ligga på mage!

• palmblad

Vår son vägrade ligga på rygg. Vi försökte ryggläge/sida på nätterna, men annars blev det mage. Han visade sig ha torticollis; hoptryckt halsmuskel, så det kan ha varit en orsak till att ryggläge var smärtsamt.

• Maria från Bahia

Han vänder på huvudet jättebra, dvs han lyfter upp huvudet och byter sida. Han har aldrig somnat med huvudet neråt i madrassen eller vad han nu ligger på. Sidoläge kan fungera om han sover riktigt hårt och man vrider honom. Första veckorna sov han jättebra på rygg, men det var innan koliken satte fart.

Följdfråga: Låter ni de sova på magen i sin egen vagga/säng?
    Eller bara när ni har dem i sängen?

• Bippan

Min son är 5 mån och har sovit på mage sedan han var sju veckor (då vi köpte ett andningslarm).

Nu får den som vet säkert rätta mig om jag har fel, men så här har jag förstått det:

Det är bara VISSA barn som löper risk att dö i psd (några teorier är t ex att de drabbade barnen har en anatomisk defekt i hjärnan, fel i immunsystemet, störning i ämnesomsättningen eller oregelbunden hjärtverksamhet). Problemet är att man inte vet vilka, så därför rekommenderar man förstås ALLA föräldrar att undvika eventuella riskfaktorer, som rökning, överdriven värme och magläge.

Jag kan ju inte veta om min son har något av ovanstående problem, därav vårt andningslarm! Men ibland får jag känslan av att många tror att själva magläget är något som är skadligt och farligt i sig, vilket det alltså inte borde vara för alla "friska" barn.

Slutligen så vill jag verkligen rekommendera att ni försöker skramla ihop till ett andningslarm om det är möjligt - julklappspengar kanske? Jag känner mig mycket, mycket, mycket lugnare med larmet än vad jag gjorde den första tiden. Skulle något hända så märker man ju det omgående och kan försöka åtgärda det. Den vetskapen är värd rätt mycket.

• Bippan

... och ja, han sover i egen säng.

• mariemamma

Jag har haft båda mina sovande på mage.
    Risken för psd är större av magläge men även andra faktorer. Då alla låg på mage var det ändå extremt ovanligt. Hemskt ändå.
    Kan de lyfta på huvudet finns ingen kvävningsrisk. psd är helt enkelt att de slutar andas. Tror det är onödigt att han sover på mannens bröst är inte hållbart i längden. Det finns larm man kan hyra/köpa.

Svar på tråden Ni som låter barnen sova på mage se hit!