Min son är 5 mån och har sovit på mage sedan han var sju veckor (då vi köpte ett andningslarm).
Nu får den som vet säkert rätta mig om jag har fel, men så här har jag förstått det:
Det är bara VISSA barn som löper risk att dö i psd (några teorier är t ex att de drabbade barnen har en anatomisk defekt i hjärnan, fel i immunsystemet, störning i ämnesomsättningen eller oregelbunden hjärtverksamhet). Problemet är att man inte vet vilka, så därför rekommenderar man förstås ALLA föräldrar att undvika eventuella riskfaktorer, som rökning, överdriven värme och magläge.
Jag kan ju inte veta om min son har något av ovanstående problem, därav vårt andningslarm! Men ibland får jag känslan av att många tror att själva magläget är något som är skadligt och farligt i sig, vilket det alltså inte borde vara för alla "friska" barn.
Slutligen så vill jag verkligen rekommendera att ni försöker skramla ihop till ett andningslarm om det är möjligt - julklappspengar kanske?
Jag känner mig mycket, mycket, mycket lugnare med larmet än vad jag gjorde den första tiden. Skulle något hända så märker man ju det omgående och kan försöka åtgärda det. Den vetskapen är värd rätt mycket.