• AnnieSthlm

nerv i kläm?

jag undrar om någon känner igen det här och kanske vet vad det beror på? De senaste veckorna har jag periodvis haft ont från ett ställe bredvis svanskotan och så strålar smärtan ner mot låret/höften. Det kommer ofta när jag suttit länge i en viss ställning eller om jag gått en stund, och alltid på samma sida. Det känns som det är en nerv i kläm eller nåt, fast jag vet inte om sånt bara kan uppstå sådär? Det är ju inte alls kopplat till magen, men kan det ändå ha med graviditeten att göra?

• Svar på tråden nerv i kläm?
  • Moa38

Ischiasnerven är klassisk. jag hade så ont i 3-4 månaden när jag väntade min dotter att jag knappt kund stta ellerligga. Den enda som hjälpte var att vara uppe och gå konstigt nog.
    Det låter som om det skulle vara det som du har problem med.

• Titti och mini

javisst kan det bero på graviditeten. Dina bäcken fogar luckras upp o då rör sig bäckenet o nerver kan komma ikläm. Behöver inte bli värre, men kan bli det. Nästan alla känner av foglossning på nåt vis o det är inte farligt, men kan göra ont.

• Upptagen

så hade jag också från och till under graviditeten och på det även foglossning. Fick inga tips av min BM om vad jag kunde göra för att underlätta tyvärr...

Säger som moa30, ischiasnerven som kommer i kläm. Strålar det liksom ner i skinkan/låret? Det enda som jag märkte var att det kom ifall jag snedbelastade mig, stod länge på ena benet eller bar tungt på ena sidan.

• AnnieSthlm

Ja precis, det strålar liksom ner i skinkan (inte ända ner till låret) och kommer nog faktiskt som du Tussilago skriver när jag snedbelastar. Hoppas att det inte blir värre då! Jag vet att min mamma hade jättemycket ischias när hon väntade mig, men jag fattade inte att det här var samma sak. Jag trodde att ischias satt högre upp. Ja, jag får väl tänka att det är ett tecken på att graviditeten förflyter som den ska...Fick ni några tips mer än att promenera?

• Nikki75

Det är säkert foglossning du har. Det har jag haft under båda mina graviditeter, så jag vet vad jag pratar om och om det är foglossning ska du inte ut och promenera om du märker att du får ont av det efteråt. Du kan inte träna upp det på något sätt. man får vila så mycket som möjligt. Jag tog inte varningssignalerna på allvar då jag väntade mitt första barn och det slutade med sjukskrivning och det var inte kul. Nu har jag tagit det lugnare och mår mycket bättre. Sjukgymnasten sa till mig att skillnaden mellan Ischias och foglossning var att ischias går ända ner till fötterna nästan medan foglossning inte går längre ner än till knät. Prata med din barnmorska så kan hon hjälpa dig att komma till sjukgymnast om du har problem. Lycka till och ta hand om dig!

• Eikartin

Japp samma här fast förra graviditeten. Smärtan kommer som en blixt från klar himmel dessutom. Mr Ischias.

• Upptagen

Håller med Nikki75 att du inte ska ut och promenera, däremot undrar jag om foglossning kan kännas så olika då jag hade både och? Det var två helt olika sorters smärta, men det kanske kan kännas lite varierande? Tyckte foglossningen var/är (den har fortfarande inte gett sig av, *sur*) mer konstant, medans ischiasen bara kan hugga till och liksom fastna, eller vad man ska säga.

• Nikki75

Jo, du kan ha ont på olika sätt om du har foglossning. Det beror lite på i vilka ligament du har ont oc´h så. Det finns både bak och fram.

• Embryot

jag har samma.. men tror inte det är foglossning utan ischias..... det är två olika känslor. foglossning ger mer en molande känsla över större parti.. detta är mer som en strålning i ett streck från höft/rygg ner mot lår!

Svar på tråden nerv i kläm?